Pärlor vi missat: The Mary Veils - Slacker Paint

Tina Rosenfink 00:00 26 Dec 2020

Med ett stort kliv tar Philadelphia-baserade bandet The Mary Veils steget in i musikvärlden. Debutskivan Slacker Paint är sådär sprudlande och ohämmad som bara en debut kan vara. Inga regler och restriktioner, bara energi och kreativitet. Inga krångliga omvägar eller överproducerade slingor, bara snabba gitarrer och känslofylld sång.

The Mary Veils balanserar mellan lättsam surfpop och lite tyngre psykedelisk indierock på ett skickligt sätt som vissa gånger påminner om Pulp och Supergrass. De neurotiska partierna i See you run känns i hela kroppen, Carefully Carefree är lättsam men rastlös och Emily osar av tonårsromans. Och redan nästa år kommer uppföljaren till Slacker Paint, sicken tur.

Timecop1983 - Faded Touch

Timecop1983 har, som en av genrens mer meriterade leverantörer av lågmäld synthwave, en förmåga att skapa drömlika landskap likt få inom denna musikstil, samtidigt är dessa cinematiska ljudmiljöer abstrakt och blir lätt ganska bakgrundssvalkpigt likriktade. Därför är hans samarbeten med starka sångare väldigt tacksamma, vilket också gjorde den föregående plattan Night Drive från 2018 karriärens bästa.

Evanescence - The Bitter Truth

För ett band som grundades redan 1995 och först nu släpper album nummer fyra med originalmaterial, är det imponerande hur Amy Lee & co. lyckas behålla mycket av sin kärna från 2003 års debut Fallen. Samtidigt är de flesta daterade nu metal-ingredienserna, tack och lov, bortfiltrerade. Detta sätter en mer organisk amerikaniserad rockton snarare än metal, vilket gör denna giv definitivt mer njutningsbar rent audiovisuellt.