Nas

00:36 30 Oct 2002
Det enda riktigt sorgliga med att som hiphop-entusiast bo så väldigt långt ifrån New York är avsaknaden av förstahandsinformation, eller ens trovärdig andrahandsinformation, på vad som sker med artister i skivindustrins hantering. Som i fallet med Nas. Först [I]Illmatic[/I] för tio år sedan, sedan knappt en kvalitativ singel per skiva fram till förra skivan [I]Stillmatic[/I] - som trots denna magra historik totalt sett visade en ändring till den mer jordnära och skarpare Nas. Den stil som skaffade honom hans första fans och skapade förutsättningarna för hans karriär. Vad hände? Svaret på den frågan försöker jag nu utröna med hjälp av [I]The Lost Tapes[/I]. Skivans närmast obefintliga dokumentation ger endast knapphändiga förklaringar till varför dessa låtar inte släppts ordentligt tidigare. Tiden för sessionerna varierar också beroende på var man läser. Vid en första lyssning framgår det i vilket fall med största tydlighet att merparten av materialet på [I]The Lost Tapes[/I] är markant överlägset det som istället smetades ut över de eländiga skivor Nas släppte under 1999. På något vis är det svårt att köpa den förklaring som florerar på Internet - att [I]The Lost Tapes[/I] bootleggades så hårt att skivbolaget fick kalla fötter och därför bad Nas spela in nytt. Sannolikt måste Columbia också ha haft invändningar mot den begränsade kommersiella potentialen i detta knippe låtar. Möjligen kan det faktum att [I]I Am[/I] och [I]Nastradamus[/I] ursprungligen var tänkta som ett dubbelalbum ha viss betydelse för mysteriet med [I]The Lost Tapes[/I]. Det låter ana att Nas vid tiden för dessa inspelningar hade hög produktionstakt och mycket material i bagaget efter det tre år långa solouppehållet. Det hela föll helt enkelt i urvalet. När Nas och folket kring honom tänkte att den vardagliga och personliga stilen inte gick att sälja valde de en annan glättigare och lyxigare champagneimage med sämre låtar. När det i och med [I]Stillmatic[/I] visade sig att det gick att kombinera relativ försäljningsframgång med en pånyttfödelse av Nas ursprungliga fans, valde man så att ge ut [I]The Lost Tapes[/I]. Om detta går bara att spekulera och mysteriet saknar ännu en entydig lösning. Klart är i alla fall att låtarna på denna skiva sällar sig till det bättre han gjort. Upplägget på skivan är mycket bra, och lämnar sällan mallen för sordinerade lugna låtar som praktfulla [I]Doo Rags[/I] och [I]Belly Button Window (Fetus)[/I]. Musiken och texterna utstrålar en blygsam optimism, samtidigt som Nas heller inte lämnar det effektiva, sentimentala och ilskna historieberättande som han gjort till sitt adelsmärke. Nas kommer sannolikt aldrig återvända till samma form han hade när han debuterade med [I]Illmatic[/I]. Kanske ännu mindre troligt i sitt framtida samarbete med Murder Inc och Irv Gotti. Men när han i [I]No Idea's Original[/I] muttrar över stråkbeklädda breakbeatet från Cecil Holmes tolkning av Barry White's [I]I'm Gonna Love You Just a Little Bit More[/I], är det exakt de orden jag vill tillägna Nas. Älska Nas, bara lite till.