Moving Cities

15:41 25 May 2000
Precis som några miljoner andra houseproducenter har Faze Action gått vidare från den traditionella New York- och Philly-discon och börjat lyssna på Afrika i stället. [I]Moving Cities[/I], uppföljaren till deras fantastiska debut [I]Plans & Designs[/I], domineras av Zeke Manyika, från Zimbabwe men bosatt i London sedan många år och mest känd för sina sånginsatser tillsammans med Orange Juice i mitten av 80-talet. Ni hörde honom frusta redan på [I]Kariba[/I], Faze Action-singeln som kom förra året och som tillhör de bättre spåren på det här albumet. Jag gillar [I]Kariba[/I], men när den kom blev jag ändå lite besviken över att de lämnat sitt originella, pompösa discosound för afrofunken. För Faze Actions tidiga singlar hade verkligen ett enormt inflytande på housemusiken över hela världen. Utan dem hade knappast artister som Joe Claussell och Nick Holder tagits emot med lika öppna armar i Europa. Faze Action var långt fram i korståget för discons återupprättelse i Europa, och kanske är det inte så konstigt att de ville visa sina lyssnare var rytmerna kommer från, nu när alla vet vem Tom Moulton är. Men de hade kunnat ge en bättre lektion i afrodisco än det här. Två av de mest karaktäristiska låtarna på [I]Moving Cities[/I] är inledande [I]Isis[/I] och [I]Got To Find A Way[/I], som båda bygger på det där mörka housegroovet som blivit Faze Action-brödernas signum. Men i stället för att, som på [I]Plans & Designs[/I], explodera i ett fyrverkeri av underbara stråkorkestrar, väljer de här att långsamt gunga i hängmattan och diskutera Osibisa-plattor. Den väldigt Sojka-influerade [I]Space Disco[/I] är det enda som direkt påminner om "tidiga" Faze Action, men den är, trots sin dubbiga ljudbild, också väldigt tam, som ett överblivet spår från debutalbumet. Det lite loja och händelselösa stämningen genomsyrar hela skivan. Jag vill alldeles för sällan dansa när jag lyssnar på [I]Moving Cities[/I]. I stället får jag nöja mig med att lyssna på den i hörlurar och åtminstone uppskatta Robin Lees filmiska stråkar i titelspåret och den vackra, sorgsna avslutningen [I]A Day to Go[/I].
Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner