Moto Boy - Stökigt Hjärta

Tina Rosenfink 00:00 10 Oct 2019

Moto Boy har börjat sjunga på svenska. Hans nya skiva Stökigt Hjärta är en kompott av skandinavisk melankoli och elektronisk puls. Det är kittlande när en svensk artist, som tidigare sjungit på engelska, börjar sjunga på svenska, eftersom jag inte kan undgå att tänka att det är mer “på riktigt”. Med en intimitet och ärlighet låter Oskar Humlebo, som han egentligen heter, texterna ta större plats än tidigare. Det är inte bara hans skicklighet som textförfattare som utmärker sig, utan Moto Boy sjunger också med en styrka vi inte tidigare hört. Jag märker att jag lyssnar extra noga på berättelserna han berättar. Lyssnaren bjuds in till något som känns som privata samtal mellan två vänner eller anteckningar i mobilen, allihop väldigt spännande och nästan hemligt. Det enda som skaver är just den elektroniska biten, tycker han klär mycket bättre i ljummen indiepop än klubbmusik.

Berhana – Han

Berhana har lyckats hålla sin skimrande r’n’b under radarn sedan han debuterade med sin självbetitlade EP 2016. När Donald Glover, även kallad Childish Gambino, använde låten Gray Luh i serien Atlanta blev uppmärksamheten dock påtaglig. På debutalbumet Han lyckas Berhana inte bara presentera r’n’b som injekterats med psykedeliska och funkiga influenser. Hans bakgrund som manusförfattare bidrar förmodligen också till albumets konceptuella inramning som är minst sagt filmisk.

Battles – Juice B Crypts

Juice B Crypts är den mest stressframkallande skiva jag har lyssnat på i år. Soundet består genomgående av gälla, osammanhängande och disharmoniska ljudeffekter från något oerhört enerverande datorspel i höghastighet eller, jag vet inte, Skrillex? Låtarna är i stor utsträckning helt olyssningsbara och för att vara helt ärlig så blev jag tvungen att hoppa över delar av vissa spår på grund av oljudsframkallad ångest.