The Monastir

Patrik Forshage 03:51 30 Oct 2005
Efter Death Cab for Cuties framgångssaga är TV-serier för tonåringar indie-bandens senaste favvo-skyltfönster. Gävlebandet Monastir har redan släppt sin andra skiva i Japan, som om det svenska popundret aldrig tagit slut, och hoppas på OC-effekten för att få hemlandet och resten av världen att upptäcka deras överväxelspop. Men Monastir saknar helt lokalfärg, för att inte säga identitet. De fixar att följa Jocke Åhlund och Cesar Vidal tätt i spåren på [I]December Depression[/I], och lika tight sätter de sin egen New Order på [I]Good Things Never Last[/I] och [I]Loving You Is Killing Me[/I]. Men Caesars är själva rätt ytliga, och New Order-lån har världen tillräckligt av ändå. Det betyder inte alls att The Monastirs är obegåvade, tvärtom. [I]Saturday Night[/I] för tankarna till Cheap Trick, och [I]Going Under, Get Me Out[/I] med fjantig popkör, refrängtjat och tonartshöjningar hade kunnat vara ett ovanligt larmigt bidrag till melodifestivalen. Med ett ständigt tjockt lager gitarriff överst, som tävlade de med Joan Jett, med lagom avancerat handklapp, och med - det kan inte förnekas - ett par genomstupida och därmed oförklarligt skitsmarta popmelodierna kommer Monastir att göra succé på nästa sommars festivaler. [I]Young and Stupid[/I] var ordet, sa Bull.
Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner