Mohammed Ali - Vi & Resten EP

Maja Bredberg 05:00 19 Nov 2011

Mohammed Ali följer upp Vi, ett av årets starkaste hiphopalbum, med Vi & Resten EP, som är en blandning av både remixer och nya låtar. Det är extremt stilsäkert. Mack Beats står tillsammans med Redline för den mest högkvalitativa hiphopproduktionen just nu. Även Rawa och Mommo har precis som alltid en väldigt hög leveransnivå, vilket också går igen i de rätt självklara valen av gäster: Ison & Fille och Stor. En stor del av EP:ns behållning ligger dock i att Mohammed Ali även plockat med sig andra välförtjänta förmågor, som Allyawan och Maysan, och hur Marcus Price vrider till Mohammed Ali i en helt ny riktning.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.

Paul Weller - On Sunset

Det hade kunnat barka därhän. Ju äldre den en gång så så distinkta popeleganten blivit, desto mer har han velat visa mer eklektiska, experimenterade och alltför ofta kosmiska sidor av sig själv. Medan flummeriet har tagit allt större plats i hans musik har den blivit allt mindre angelägen.

Och just så börjar det, med en låt som är ett sentimentalt samtal med - observera ”med”, inte ”om” - en discokula, och varningslamporna blinkar intensivt när låten halvvägs övergår från låt till friformigt ljudcollage.