Min Stora Sorg - Bitch Lover Child Mother Sinner Saint

Sophie Winberg 22:43 10 Oct 2017

1997 släppte Meredith Brooks singeln Bitch, och 20 år senare har den inspirerat titeln till Min Stora Sorgs nya platta. De båda frågar sig vad kvinnor egentligen får och inte får vara.

Min Stora Sorg skrev detta album samtidigt som hon var gravid. Det är en platta om vad det innebär att vara kvinna, att vara livrädd, att behöva räcka till, att vilja skydda sin egen mamma och att mitt i allt föra en ny människa till världen. I detta möts viljan att vara allt och inte orka någonting. "Jag måste lägga mig ner och ta en liten paus."

Det är tungt och mastigt, och samtidigt vackert, värdefullt och en viktig röst på den svenska popscenen.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift