Mattias Alkberg - Södra Sverige

Sara Berg 00:00 20 Aug 2014

Bästa textraden på Mattias Alkbergs nya skiva lyder: ”Jobbar med media, ser ut som en smed” i låten Du är en kattunge. Inte för att den är viktigast eller mest politisk, utan för att den är så löjligt sann. För att den så träffsäkert och i all sin enkelhet definierar vår samtid.

Efter att Alkberg dödat projektet Mattias Alkbergs Begravning, dröjde det inte länge förrän han värvat ett nytt band och börjat spela punk – vilket är en utmärkt genre för den som vill protestera mot till exempel rådande maktordning. Även om personangreppen i Nöff nöff är onödiga.

För trots att musiken är synnerligen svår att undkomma på Södra Sverige, med hätska gitarriff och snabba trummor, är det ändå texterna som står i fokus. Alkberg är även publicerad poet och vet hur man formulerar sig träffsäkert och koncist. Han skriver korta och arga rader om klassklyftor, fredagsmys, högerpolitik och patriarkatet. Han hatar på regeringen, fattigdomen och hipsterkulturen, på arbetslinjen och Stockholm. Högst medvetet har han skapat ett av de bästa och viktigaste inläggen i valdebatten, för om folk inte lyssnar på politiker så lyssnar de i alla fall på musik.