Lykke Li – So Sad So Sexy

Sara Berg 00:04 8 Jun 2018

Jag orkade aldrig riktigt ta till mig Lykke Lis förra skiva I Never Learn. Till skillnad från alla som hyllade dess utlämnande innerlighet tyckte jag mest att den var whiny och självömkande. Nu kommer uppföljaren. Det är uppenbart att Lykke Li förvandlats till relationernas drama queen, för även den här skivan handlar om uppbrott och kraschade förhållanden.

Den stora skillnaden är istället soundet, som vid de första genomlyssningarna känns ganska mycket två-tre år sedan, då när alla svenska artister skulle flörta med något slags sleezy klubbsoul och sexig r'n'b. Å andra sidan är det inte helt osannolikt att det är under just den perioden som So Sad So Sexy kommit till. Det är trots allt fyra år sedan förra albumet släpptes.

Men efter ett tag smälter texterna ihop med ljudbilden och plötsligt blir det självklart att den här skivan inte hade kunnat låta på något annat vis. Two Nights handlar om otrohet och låter precis som känslan som infinner sig då man inser att det är kört, lika uppgivet blasé, deliriskt trött. Jag gillar även de mjuka, släpiga rap-inslagen, bland annat i Sex Money Feelings Die, vilket för övrigt är en fantastisk titel.

Titelspåret So Sad So Sexy är en snyggt skriven powerballad om när det tar slut och om att slitas mellan känslor och Utopia är en blandning mellan Adele och kommersiellt, men ändå så oerhört proffsig att det fortfarande känns personligt och indie. Övervägande är detta ett album som inledningsvis må låta banalt, men som i själva verket gömmer nyanser, lager och witty formuleringar, som inte upptäcks förrän man förkastat soundet och sedan upptäckt det igen.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.

Tribe Friday - Trying Your Luck EP

När jag var 12 år skaffade jag Myspace och utgav mig för att vara en 18 åring med en modells profilbild. Jag skrev på knackig engelska till killar dubbla min riktiga ålder, och trots ringande varningsklockor och ständig rädsla över att bli upptäckt så var detta en väg in i musiken för mig. Genom Myspace hittade jag band som ingen i min närhet lyssnade på och ibland uppstod även en mailkorrespodens. Mitt största ögonblick var när Ceasars svarade.