Lucifer - Lucifer II

Christoffer Bertzell 00:00 15 Jun 2018

När Johanna Sadonis tar sitt Lucifer till svenska marker är det en återuppstånden morgonstjärna av klassisk 70-talsrock som stiger ur askan från vad som tidigare var ett doom metal-band.

När den förre låtskrivarpartnern Gas Jennings byts ut mot svenske Nicke Andersson blir resultatet därav också mer hemmahörande i rock n roll och låter Blue Öyster Cult istället för Cathedral. Med ett sådant fokusskifte försvinner även en del av den mörka ockulta mysticism som var tongivande på debuten, men istället så förstärks fokuset på Johanna Sadonis otroliga sångröst. Sångmelodierna får mer tyngd, vilket leder lyssnaren djupare in i berättandet.

Det finns en risk att gamla fans kan ha svårt att hitta den röda tråden, men än fler nya lär plocka upp den.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift