Lil Pump – Harverd Dropout

Armani Maleh 00:00 24 Feb 2019

Precis efter jag lagt in Lil Pumps nya album Harverd Dropout i min Recensera-mapp på Spotify satte de ständigt hårt arbetande algoritmerna igång och placerade passande nog en Lil Pump-reklam i mitt frenetiskt swipande bland Instagram-stories. Tyvärr innebar det att jag också behövde se honom peta sig i näsan samtidigt som han sjöng Everybody wanna be like me... Jag hade många frågor och efter nu ha lyssnat på albumet, blev absolut inga besvarade.

Låten från Instagram-videon heter Be Like Me och gästas av Lil Wayne, som är en räddare i nöden två minuter in i låten. Det repetitiva och monotona soundet som Lil Pump är känd för (och brukar vara ganska bra på) når verkligen botten och albumet är nästan jobbigt att lyssna på. Det består av 16 låtar men när det äntligen tar slut känns det som jag lyssnat på max tre olika låtar för att de alla låter likadant. Gästinhoppen är en av få ljuspunkter, men till och med Lil Uzi Vert, som hittas på Multi Millionaire, lyckas vara dålig.

Även om Kanye West-collaben I Love It är som bekant fantastiskt känns den inklistrad bland de övriga låtarna på albumet. Förmodligen har den bara tagits med för att i alla fall få napp på någon av de många trubbiga krokarna Lil Pump har kastat ut. Men om du vill känna dig stressad eller bara behöver en knuff mot ett nervöst sammanbrott är detta albumet för dig!

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.

Paul Weller - On Sunset

Det hade kunnat barka därhän. Ju äldre den en gång så så distinkta popeleganten blivit, desto mer har han velat visa mer eklektiska, experimenterade och alltför ofta kosmiska sidor av sig själv. Medan flummeriet har tagit allt större plats i hans musik har den blivit allt mindre angelägen.

Och just så börjar det, med en låt som är ett sentimentalt samtal med - observera ”med”, inte ”om” - en discokula, och varningslamporna blinkar intensivt när låten halvvägs övergår från låt till friformigt ljudcollage.