Kebnekajse - Aventure

Patrik Forshage 00:38 25 Oct 2012

Via unga efterföljare som Dungen och en växande internationell folkscen är de svenska musikrörelseveteranerna Kebnekajse 40 år efter sin debut mer aktuella och hippa än någonsin. Därför är det extra roligt att de inte nöjer sig med att vila på gamla lagrar. Grundreceptet må vara detsamma fortfarande, med traditionell svensk folkmusik tolkad av ett psykedeliskt rockband där en gitarrhjälte som Kenny Håkansson får det utrymme han är förtjänt av. Men här får influenser från andra delar av världen och då i synnerhet Centralafrika allt större utrymme. Vilket som är autentiska gamla melodier eller nyskrivet eget har ingen större betydelse, det är lika medryckande och genuint sinnesutvidgande vilketdera.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.