Keaton Henson - Kindly Now

Natasha Azarmi 00:00 8 Sep 2016

Keaton Henson gör musik som får tårarna att brännas vid ögonkanten, magen att vrida sig och klumpen i halsen att växa sig större. Henson har alltid gjort den renaste av musik, ackompanjerat av texter som alltid har liknat de mest hjärtskärande av dagboksinlägg. Även Kindly Now låter som att den spelades in i en enda tagning. Inte minst i de stunder som man hör Hensons uppgivna andning i Alright, eller när han vädjar “Don’t forget me” 20 gånger om i The Pugilist.

Mycket känns igen från Keaton Hensons tidigare material, så som texterna om den olyckliga kärleken, besattheten av döden och sambandet mellan de två. Och så minimalismen, den som gör att hans röst så sällan möter annat än ett diskret piano, eller i vissa fall gitarr och stråkar. Minimalismen som visar att det egentligen är allt som behövs. För trots att Henson har åtskilliga typer av verk i sitt musikförråd, från klassiskt till elektroniskt, är det när han väller ut sina känslor tillsammans med enstaka instrument som han är som bäst.

Smisk - Världens äckligaste rockgrupp

När malmöborna passerade Stortorget för någon vecka sedan möttes de av en makaber syn. Det hängde nämligen en död svan i en snara från kungastatyn. Som tur var visade det sig vara en väldigt autentisk fejksvan, planterad av Smisk (de sysslar trots allt med punk, inte death metal). Gärningen var en blinkning till deras tidigare singel Jag sköt svanen (det pågår tydligen nån svan-gate i Malmö, orkar inte förklara). Det djärva hysset symboliserar både ambitionsnivån och kaxigheten hos bandet ganska väl.

Timecop1983 - Faded Touch

Timecop1983 har, som en av genrens mer meriterade leverantörer av lågmäld synthwave, en förmåga att skapa drömlika landskap likt få inom denna musikstil, samtidigt är dessa cinematiska ljudmiljöer abstrakt och blir lätt ganska bakgrundssvalkpigt likriktade. Därför är hans samarbeten med starka sångare väldigt tacksamma, vilket också gjorde den föregående plattan Night Drive från 2018 karriärens bästa.