Bröderna Gabriel och David Röhdin i Junior Brielle gör återigen succé med sin Kent-liknande poprock. Den här gången med det nya albumet Domedagsdrömmar, som bland annat handlar om att återvända hem – dels till Brunflo utanför Östersund, men också från digitaliseringen ”hem” till rocken.
Bröderna har jobbat med albumet i flera år, tillsammans med bland andra Göteborgsproducenten Mattias Glavå (Broder Daniel och Håkan Hellström). Men också med bandmedlemmar från Franska Trion, Dina Ögon och Dungen. Sedan spelades varje låt in på tape och i max tre tagningar.
Skivan består av tolv spår, varav fem som redan var släppta sedan tidigare. Alla låtar är bra men de allra bästa är Robert Johnson, Snäll med John och Stor på jorden. Jag vet inte om jag vanligtvis skulle kalla det för ett framgångsrikt recept att ta in en barnkör i en låt (trots att det passar i Pink Floyds Another Brick In The Wall), men i slutet av Stor på jorden lyckas Junior Brielle med detta på ett fint sätt som faktiskt höjer låten. ”Du är ingenting av vad du känner, du är bara allting som du väljer”, sjunger kören.
I Robert Johnson beskriver bröderna saker de tidigare gjort för att få sin musik spelad på radio. Dels snott en mick, men också lånat ut 1 000 kronor till rapparen Swingfly mot att han i gengäld skulle spela upp Röhdins låtar för Jocke Åhlund. Så verkade dock inte fallet bli då de aldrig hördes igen.
”Det är så lätt att hitta fel på andra” är en textrad från Snäll med John som fångade mig. Så sant.
Om jag nu ska försöka göra det då – hitta fel på albumet, så får jag dock erkänna att det i detta fallet inte alls är särskilt lätt. Det skulle vara att alla låtar inte riktigt håller samma höga nivå som de bästa gör, vilket också är den avgörande faktorn till att Domedagsdrömmar inte når maxbetyg. Men det är inte långt därifrån.