The Rolling Stones – Hackney Diamonds

Andreas Pettersson 18:32 23 Oct 2023

Trodde du att världens genom tiderna största rockband skulle tacka för sig efter sin Europaturné 2022? Glöm det. The Rolling Stones släppte under fredagen sin första egenskrivna fullängdare på, hör och häpna, 18 år.

Den nya skivan heter Hackney Diamonds och låter förvånansvärt bra med tanke på rocklegendarernas höga ålder. Mick Jagger fyllde 80 (!) i somras, vilket även Keith Richards gör i december. Ronnie Wood är något yngre med sina 76 år på nacken. Så, nu kan vi bocka av det obligatoriska ålderssnacket vad gäller gubbarna i Stones, och istället skifta fokus till den nya plattan.

Hackney Diamonds består av tolv spår och inleds med singeln Angry. Det är en briljant arenarock-låt med distinkta trummor och sköna gitarriff. I den första refrängen vrålar Jagger: ”Don’t get angry with me. I never caused you no pain”. Och jag kan inte låta bli att tänka: ”Jo Mick, du har nog orsakat en hel del smärta i folk, med tanke på alla dina otrohetsaffärer genom åren”.

En annan refräng, från låten Depending On You, lyder: ”I’m too young for dying and too old to lose”. Det är en textrad som antyder att den ofattbart pigga Jagger älskar att leva men kanske har blivit alltmer påmind om just ”refrängen” på ålderns höst. Men just det, vi skulle ju vara klara med ålderssnacket. Glömskt av mig.

Skivans bästa spår är Mess It Up. Den är svängig, poprockig och andas nutid med sitt snälla sound. En bit in bjuder dessutom Jagger på en riktigt skön falsett som höjer låtens nivå ytterligare ett snäpp. Mess It Up är en av två låtar på skivan där Charlie Watts hann med att stå för trummandet, då den spelades in 2019 och Watts gick bort 2021. Den andra låten han bidrar på är Live By The Sword – en låt där även Elton John gästspelar boogie-piano och Bill Wyman gör Stones-återkomst på bas. I övrigt spelar den 66-årige funk- och bluestrummisen Steve Jordan istället för Watts.

Den sköna countryblues-pärlan Dreamy Skies blinkar snarare åt 60-talet, och Sweet Sounds Of Heaven osar gospel. Här medverkar även Lady Gaga och Stevie Wonder. Antalet gästartister på Hackney Diamonds tar inte slut där. På den ösiga Bite My Head Off lägger självaste Paul McCartney ett coolt bas-solo. Annat nämnvärt om albumet är att Keith står för sången på Tell Me Straight, vilket även han fixar galant.

Hackney Diamonds är ett mångsidigt album med en väl avvägd mix av lugnt och fartfyllt, samt influenser av flera olika genrer. Det är nästan alltid svårt att inte digga med när man lyssnar på Rolling Stones, och Hackney Diamonds är inget undantag. Generellt är musiken inte särskilt unik för att vara Stones, men den sticker ut i nutidens musikvärld.

Om detta skulle visa sig vara Londongruppens sista verk så avslutar de snyggt med Muddy Waters-covern Rolling Stone Blues som är skivans tolfte låt. Waters har inte bara varit en stor inspiration för britterna, utan de valde även sitt bandnamn tack vare den låten. Just därför hade det varit ett fint och värdigt avsked om blues-covern också blev gruppens sista låt. Men med det sagt; måla inte dörren svart än, för på Whole Wide World sjunger Jagger: ”You think the party is over, but it’s only just begun”.

Slutorden blir således: den som lever får se.