Jónsi & Alex - Riceboy Sleeps

Elina Wessman 00:00 20 Jul 2009

Befinner jag mig i en Camebridgekyrka vid uppvärmningen för ett stråkrequeim? På en karg irländsk vidd, vindpinad, kall? I huvudet på någon som genomgår ett sorgearbete? I en förlossningssal? Strax bakom Jón Thór Birgissons axel när han smeker fram Sigur Ros-låtar på sitt piano, melodier som senare bedöms för lösa i konturerna även för dem, för episka, för lågmälda, för diskreta? Jag kan fortsätta försöka förflytta er till de rum, känslor och tänkbara scenarier där Riceboy Sleeps utspelar sig i all oändlighet, men kommer bara att bli mer patetisk, pretentiös och otillräcklig för varje ord. Jón Thór Birgisson och Alex Somers instrumentella epos är så vackert att halsen värker vid första tonen.

Small Black – Cheap Dreams

Brooklynbandet Small Black är aktuella med skivan Cheap Dreams. Det är dramatisk syntpop som hela tiden låter känslorna vara i fokus. Har du hört M83s låt Midnight City (du borde verkligen ha hört den) så förstår du vilka känslor som är i omlopp på albumet, även om de är något mer nedtonade här. Förvänta dig något rejält melankoliskt bland alla 80-talssyntar och vackra sångmelodier.

Saga Back - All Is Not Well In Heaven

Tydligen pluggar Saga Back heltid samtidigt som hon bedriver en musikkarriär där hon skriver och släpper musik. Här om dagen kämpade jag liksom med att vända strumporna åt rätt håll innan jag la dem i tvätten. Men det är inte bara att Saga släpper lite musik, hon släpper helt fenomenal sådan. Hon har blivit beskriven som "göteborgs musikaliska gömda pärla", även om hon otvivelaktigen kommer vara sjukt ogömd väldigt snart.