Ison & Fille - Länge leve vi

Carolina Oscarsson 00:25 28 Feb 2014

Ison & Filles New Shit är fortfarande relevant. Länge leve vi är inte så utsvävande med experimentella sound och kombinationer av instrument som Ison & Fille ibland varit. Efter tolv år tillsammans skalar de av och fokuserar sin musik, och på deras femte album är det i stället fokus på ord och tunga beats. ”Glöm aldrig bort det vi sa, att vi ska nå framgång en dag” är de första orden som uttalas på albumet. Ison & Fille berättar sedan om strävan mot lycka längs röda linjen, om hur det kan slå fel och om bilar som brinner. De går tillbaka till grunden men lyckas hålla det nytt ändå. Det är enkelt men storslaget, och det är postkodsromantik och tankar om livet som gör Länge leve vi till ett sammanhängande konstverk. Det avslutas med ett filmiskt sound och ord om solidaritet, om att stå enade genom allt. Det är så mäktigt, och deras självtitulering som Levande legender känns inte alls fel.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.

The Psychedelic Furs — Made of Rain

Ända sedan de första gången hörde Scary Monsters (and Super Creeps) 1980 har The Psychedelic Furs konsekvent bockat av alla de rätta rutorna, och även om det gått tre decennier sedan sist tänker de inte avvika från det på sitt första album sedan återföreningen år 2000. Här finns alltså fullt av