En vanlig invändning när man pratar om Bo Kaspers Orkester är att "de alltid låter likadant."Inget kan vara mer fel -- i synnerhet inte när det gäller [I]I centrum[/I], som är varierad in till det schizofrenas gräns. Öppningsspåret, [I]Allt ljus på mig[/I], är vrålsnygg tidig 70-talssoul (tänk Donny Hathaway, tänk [I]The Ghetto[/I]), avslutningsspåret, [I]Önska dig en stilla natt[/I], är en lika vrålsnygg countryballad (tänk lägereldar, tänk Olle Ljungström!) och däremellan serveras vi allt från fäbodsdoftande blues och 30-talsjazz till musikaliska semestervykort från Grekland och Spanien -- ja, till och med en fullständigt samvetslös stöld av både arrangemang och melodi till Nina Simones [I]My Baby Just Cares For Me[/I]. Det är alltså ett bra album; ett mycket bra album, med samma självklara behärskande av olika stilar som Orup på gravt underskattade [I]Teddy[/I] i våras, men med ytterligare en dimension i Bo Kaspers texter som även de visar en större bredd än tidigare (även om de i nio fall av tio fortfarande handlar om de små nyanserna i ett lyckligt förhållande). Alla kommer naturligtvis att älska fylleskrönan [I]En jävel i mitt öra[/I] (när ska Svante Thuresson lägga beslag på den?). Jag också. Men jag älskar den trösterikt vardagsfilosoferande [I]Cigarett[/I] ännu mer, liksom [I]Innan jag sa hej[/I], inte minst för hans oefterhärmliga konstpauser.Så, nej: Bo Kaspers låter inte alltid likadant. De låter som ingen annan.
Skivbolag:
Artist: