Hillström & Billy - Hybris pt1

Raffaella Lindström 00:00 30 Sep 2020

Hillström & Billy lyckas göra allt rätt på det färska studioalbumet Hybris pt1. Hittills har bara den första delen lanserats, men här finns en rik blandning av countrydoftande americana och indiepop. Likaså är texterna intelligenta och genomtänkta.

Trots det känner jag mig ensam i lyssnandet. Kalla mig bortskämd om du vill, men plattan är alldeles för perfekt. Den polerade ytan får mig att undra vem musiken riktar sig till - bandet eller lyssnaren? Som lyssnare vill jag spegla mig själv i musiken. I verkligheten existerar skavanker och säregna karaktärsdrag.

Hillström & Billy identifieras framför allt med frontfiguren Petter Hillström. Den här gången har sångaren samarbetat med en rad internationella musiker. Många är begåvade och det har säkert varit häftigt att spela tillsammans, men plattan blir inte mer än ett överambitiöst projekt som saknar det där lilla extra. Å andra sidan kan musiken tilltala en särskild målgrupp. Framför allt medelålders hipsters, som besöker de mogna vinbarerna på Södermalm. Singeln Echolocation känns som klockren bakgrundsmusik en stillsam kväll på salongen, där hybrisen växer för varje glas rött.