Girlpool - What Chaos Is Imaginary

Sophie Winberg 00:00 1 Feb 2019

Det tar ett tag för mig att värma upp till superhippa Los Angeles-baserade Girlpool, bestående av Cleo Tucker och Harmony Tividad. Jag är alltid skeptisk mot band med så uttänkt ”avslappnat cool” image, och jag är ju inte alltid det största fanet av musik så rasslig som deras. Men jag måste erkänna att de fått mig på fall. De har något je ne sais quoi, och musiken lyckas skapa resonans till och med hos mitt skeptiska jag. Speciellt titelspåret tycker jag mycket om.

Plattan blir deras tredje tillsammans, och det doftar 90-tal och missförstådd ungdom. Blickar under lugg och smällar i dörrar. Det är ångest och depp, men på något sätt nästan gulligt? Som när ens 13-åriga kusin dyker upp på julafton och har blivit emo ungefär.

Young Thug – So Much Fun

So Much Fun är Young Thugs första riktiga studioalbum, vilket kan vara något förvirrande. Med 18 mixtapes, ett samlingsalbum, tre EPs och en ofantlig mängd singlar i ryggen så är frånvaron av ett ordentligt album snarare ett tecken på att formatet tidigare har varit ointressant för Thugger. Om det är något han kan så är det att gå sin egen väg. Young Thugs avantgardistiska stil har legat som en grogrund för andra udda stjärnor som Gunna, Lil Baby och Lil Keed.

A$ap Ferg – Floor Seats

Det har gått två år sen A$ap Ferg släppte Still Striving och när han nu återigen gör entré så är det med pondus. Hans distinkta flow tar ingen paus på Floor Seats som är en nästintill militant samling spår som dryper av energi. Det är dock i pauserna från de moderna och intensiva produktionerna som han verkligen kommer till rätta.