Evanescence – Synthesis

Christoffer Bertzell 00:00 13 Nov 2017

När Amy Lee tar sitt Evanescence för ytterligare en tur efter sex år är det inte för att visa upp nytt material utan för att göra nyversioner av gamla låtar i orkestralt elektroniska arrangemang. Nog för att bandets radiorock tidigare inte har varit av det unika slaget, men detta är exceptionellt tråkigt. Det saknas riktning i låtarna och inget driver musiken framåt. Den lilla dynamik från tidigare singelsläpp drunknar i ett menlöst hav mellan hennes utdragna stämma och blöta stråkar. Det är synd för att Amy Lee har en säregen ton i sin röst som kan pendla mellan känslig och kraftfull i sitt rätta klimat, men då behövs det en producent som kan guida hennes ensemble i en annan riktning än detta.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift