Esther - Better Of Sleeping With A Parachute

Sofie Andersson 00:00 8 Oct 2020

Genom varsamma synthar, lugna beats och vibrafon-underverk bereder Esther väg i sitt alldeles egna musiklandskap. Better Of Sleeping With A Parachute är Esther Lennstrands första EP, en ömsint och uppriktigt sådan.

Den långsamma uppbyggnaden och Esthers ensamma röst på Second Heart, EP:ns första spår, är totalt trollbindande och i brist på bättre ord; svinsnygg. Esthers drömska, sköra och unika stämma dominerar och blir till en röd tråd som vackert binder samman EP:n i helhet. Vid flera tillfällen är det bara Esther och vi känns det som. Det blir utlämnande och i sin enkelhet väldigt kraftfullt. Det bräckliga, blottande och ibland kusliga gör att jag inte kan undgå att dra paralleller till Billie Eilish.

Debut-EP:n har Esther snickrat samman med producenten Pontus Winnberg, medlem i Amason och Miike Snow bland annat. De två introducerades för varandra efter att Esther blivit inbjuden att spela på en festival i Danmark 2017. Det är inget dåligt resumé denna debutant lyckats skrapa ihop. Spelat på turné med Amason och Deportees, jammat med Bon Iver och Justin Vernon. Vart än Esther vänder sig, verkar hon inte lämna någon oberörd. Kul och välförtjänt tycker jag, och jag ser fram emot att fortsatt följa denna låga.