Edda Magnason - Tune Oo A Crooner EP1

Sophie Winberg 14:15 10 Jun 2019

Medan vi i pöbeln lallar runt på Rusta och köper myggnät och grillkol befinner sig Edda Magnason - Monica Z med hela svenska folket - någon helt annan stans. På en dovt spotlightbelyst scen, framför ett gäng runda bord med kostymklädda män och kvinnor i silkeshandskar skulle jag gissa.

Vi rör oss bland stor jazz, saxofoner och smörsång, och inledningsvis har inga större ansatser gjorts för att uppdatera eller modernisera genren, utan vi placerar oss nöjt och bekvämt i en retro miljö. I slutet tar plattan dock en liten avstickare. I feel you trust, like a warm stone påminner mig om Ane Brun eller Frida Hyvönen, och Synchronized tar mig till Art Decade från David Bowies Low

Det är ett alternativt universum, unikt Eddas och långt bort från sommarsverige.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.