Dream Syndicate - These Times

Patrik Forshage 00:00 5 May 2019

Steve Wynn har aldrig underpresterat, och Dream Syndicates comebackalbum 2017 var överraskande bra. Men det skvallrande inte om de nivåer som de stundtals skulle komma att åstadkomma på These Times

Bandets suggestiva psychrock är full av bottnar, samtidigt kraftfullt och känslosamt, fritänkande och disciplinerat, knutet till VU-traditionen och innovatiovt, och i låtar som Space Age och The Way In är de i samma form som på debuten The Days of Wine and Roses 1982. Tidigare har Steve Wynn hyllat John Coltrane, och även om Put Some Miles On kan uppfattas som rättfram drivande bilåkarrock är det samtidigt en stilfull och hedersam hyllning till Miles Davis.

Det finns dock ett par trögare stunder under albumets andra halva. Recovery Mode borde ha fått tillfriskna helt innan den släpptes ut, och jamsessionen The Whole World’s Watching innehåller måhända samtidsobservationer som är angelägna för Steve Wynn att förmedla, men vi borde besparats att höra den. Hade These Times varit ett minialbum utan sådana longörer hade det varit nära full poäng.

Maple & Rye - For Everything

For Everything är en långsam skiva som drar inspiration från Australien, en geografisk plats som sällan uppmärksammas inom de genrer som jag rör mig bland. I min värld tycks endast Londons mörka tvärgator och södra USAs motorvägar existera. Men Maple & Rye menar att deras verk är lika omväxlande som det australiensiska landskapet - urban stadsmiljö möter öken, möter regnskog möter berg.

Lucern Raze - International Breakdown

Fem år - en evighet - har passerat sedan Luke Reilly använde namnet Lucern Raze senast. Hastigt avdammat och ännu snabbare inspelat är det förstås inte mycket som är sig likt sedan debutalbumet, åtminstone inte på ytan.