Drab Majesty – Modern Mirror

Sara Berg 00:00 19 Jul 2019

Drab Majesty var från början postrockbandet Marriages trummis Andrew Clincos soloprojekt, som han roddade under aliaset Deb Demure. Tillsammans med keyboardisten Mona D (Alex Nicolaou) är de numera en duo. De påminner mycket om The Mary Onettes, med samma syntiga, svulstiga och expanderande ljudbild. Luftig arenaindie med drag av Henric de la Cour, en smula Lust for Youth och till och med lite R.E.M. Men här finns även janglig 00-talspop, en hel del 80-tal och de dunklare och mer maniererade delarna av britpopen. Det låter som ett axplock av det bästa från flera olika musikaliska perioder helt enkelt, fast filtrerat genom ett rymdigt, svindlande och shoegazigt keyboardfilter.

1 Visa kommentarer (1)

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.