Devonté Hynes - Queen & Slim (Original Motion Picture Score)

levi hielle-bergstrom 00:00 26 Nov 2019

Devonté Hynes har haft ett otroligt år där det utmärkta Blood Orange-mixtapet Angel´s Pulse bara var starten. Han har hunnit turnera som förband åt Tyler, The Creator, komponerat klassisk musik åt ensemblen Third Coast Percussion på albumet Fieldsregisserat musikvideos till Beck och till sitt eget artistprojekt. Han står också bakom soundtracket till kommande Queen & Slim som bygger på en historia skriven av James Frey och Lena Waithe. Frey är sedan länge en av min favoritförfattare så filmen ser jag genuint fram emotDet faktum att Hynes ödmjuka genialitet spiller över på nästan varje spår av soundtracket stillar inte heller entusiasmen

Soundtracket är fullt av dova och dramatiska ljudkulisser som drar i en. Eleganta pianoslingor dansar med stråkarna på Slims Horse. Den dunkande basen som återkommer flera gånger på albumet får en att vara på sin vakt. Spänningsmomentenutdragna toner ackompanjeras av subtila trumarrangemang och spår som Start The Car för stundvis tankarna till Woodkids pompösa Run Boy Run.

Det kommer bli spännande att se hur Hynes stämningsfulla alster gifter sig med historian om Queen och Slim som på sin första date tvingas fly tillsammans efter en incident som eskalerat. Soundtracket är åtminstone något ut över det vanliga och flera spår, som Arrival och Kissed All Your Scars, bär ett skimmer över sig som har kraften att förgylla en filmupplevelse. Melodislingan från öppnande Kids återkommer genom albumet vilket hintar om att Hynes kompositioner kommer bära tittaren genom storyn. En bättre guide är faktiskt svår att tänka sig med facit i hand.