Delsbo Beach Club - A Burger in Åkersberga

Tina Rosenfink 00:00 28 Apr 2019

Det är en sen aprilkväll när min kille vill visa mig ett band för ovanlighetens skull eftersom jag är den i vårt lilla hem som är mer “musikintresserad”. Han slår på Another Day med Delsbo Beach Club och ur högtalaren sjunger Erik Björklund högt. Musiken är soldränkt surfrock och bubblig sovrumspop som fyller vårt vardagsrum. Så himla enkelt men så himla bra. När vi researchar bandet upptäcker vi att “Åkersberga-legenden” (inte mina ord) Stas Neilyk spelar bas i bandet. För 10-15 år sedan när min kille var ett litet punkkid och gick på spelningar på fritidsgården i Åkersberga var Neilyk en cool kille. Världen är liten osv.

Nu släpper Delsbo Beach Club sin andra EP, A Burger in Åkersberga, som alltså ger oss totalt åtta låtar att lyssna på på repeat innan fullängdaren kommer senare under 2019. Bandet har inspirerats av mina favoriter The Growlers, Shannon and The Clams och Mac DeMarco, vilket en kan höra genom att de blandar cleana och distade gitarrer så att indiehjärtat slår dubbla slag. Sen sjunger Björklund lite som Brooks Nielsen från The Growlers vilket är ett självklart plus.

Ett genomgående tema på A Burger in Åkersberga är relationer, vänskapliga såväl som romantiska. Och burgare såklart. EP-titeln härstammar från ett internt skämt som syftar till mängden hamburgare bandet åt på McDonalds under tiden de spelade in låtarna. Tydligen jättemånga.

Lucern Raze - International Breakdown

Fem år - en evighet - har passerat sedan Luke Reilly använde namnet Lucern Raze senast. Hastigt avdammat och ännu snabbare inspelat är det förstås inte mycket som är sig likt sedan debutalbumet, åtminstone inte på ytan.

H. Moon - Trustblood

Samtidigt som Philip Ekström (The Mary Onettes) satt hemma och gjorde instrumentala låtar som någon slags terapi för det uppbrott som han gick igenom, satt en annan man, Drake Doremus, på andra sidan Atlanten och skrev filmen Endings, Beginnings som handlar om uppbrott