Daghem – Daghem

Hugo Göthberg 13:10 12 May 2023

Daghem är svårdefinierade. Man vet inte riktigt vilka som är medlemmar eftersom det tenderar att variera till och från, huruvida man ska kalla dem ett band, en grupp eller ett producenthus. Unikt koncept och något kryptiskt må man väl ändå säga.

Den självbetitlade EP-debuten blandar genrer som alt-r'n'b, hiphop och indie i en ambient ljudbild som känns både varm och genuin. Låtarna lyckas flyta samman på ett nästan omärkbart sätt och ger projektet än sammanhängande känsla. Syntar och stråkar ger dimension och djup till de samplade breakbeatsen och annars något simpla, men effektiva produktionen. Det låter snyggt och innovativt samtidigt som de lyckas hålla det nära det kommersiella.

Produktionen skulle dock kunna ses som lite av projektets akilleshäl. I längden blir det något enformigt och en bredare variation mellan spåren hade lyft Ep:n snäppet högre, och för ett längre projekt kommer det vara avgörande för att behålla lyssnarens fokus.

Klart starkast på Daghems debut är låten Me Vs You. En snygg sånginsats över en indieproduktion som är drömsk och som stundvis tar in psykedeliska element. Man omsveps av ett målande ljudlandskap. Textmässigt är man i huvudet på en person som tycks vara kluven i huruvida en relation kan fortsätta vara enbart en romans eller om det har blivit något djupare (”Give it a chance, Have a romance stay in a trance, It’s how I feel, Not to committed I’m keeping it real, We’re only lovers cus that was the deal”). En av Ep:ns starkaste låtar även textmässigt.

Daghem bjuder in till ett projekt som låter både jordnära och organiskt med sin EP-debut. Nog känns det mer som en teaser för vad bandet, gruppen eller vad man nu vill kalla dem komma skall göra, men det är tillräckligt för att fånga ens uppmärksamhet och som lyssnare lämnas jag med mersmak för Daghem.