Craig Finn — I Need A New War

Patrik Forshage 00:00 30 Apr 2019

Först i The Hold Steady och numera solo har Craig Finn förfinat rocknovellen till fulländning. Hans eleganta berättande om människorna som andra inte berättar om, om deras vardag och relationer, är litterära upplevelser i sig. Att han dessutom placerar dem på en solid och elegant rockbotten - Springsteen finns förstås fortfarande där, medan de tidiga årens The Clash-ambitioner har ersatts av Mink DeVille - gör dem inte mindre engagerande.

Den här gången har budgeten varit vidlyftigare, med många lager av blås-, kör- och andra pålägg, stiligast och mest medryckande i Something to Hope For. Men musiken bär alltid berättelserna snarare än ställer sig i vägen för dem, och när musiken som i A Bathtub in the Kitchen är som mest stillsam är den också som mest effektivt berättelseförstärkande.

De enda som just nu kan matcha honom i rockförfattande är Willy Vlaution och kanske Jesse Malin, och här höjer Craig Finn ribban ytterligare för dem.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.