The Coral

Patrik Forshage 22:46 3 Sep 2002
Tro det eller ej, men även i England finns nya band som struntar i att djupstudera rådande trender och listor för att hitta sin stil och komma på NME:s omslag. De sex unga männen i Coral skiter fullständigt i Nick Drake, Travis, Radiohead och Oasis, och bygger musik på helt andra grundpelare. Lee Southall och James Skelleys sjunger helt wacko, men med mycket kraft. De har grävt i hemstadens historia, och inte bara hittat sin producent Ian Broudie utan också gamla reliker som Echo & The Bunnymen och Teardrop Explodes. Men The Coral stannar inte där. De leker friskt med ekande ökengitarrer, Doors-orglar, konstiga baktakter och taktbyten, och verkar ha en osund fixering vid ryska cirkusorkestrar. Captain Beefhearts ande svävar över bandet, och Simon Diamond är precis så Syd Barrettsk som titeln antyder. Den röran hade kunnat bli helt olyssningsbar. Men The Coral har dessutom självklara poplåtar och en kritvit soulsjäl någonstans i närheten av The Young Rascals, och då blir helheten istället den roligaste pop som hörts på mycket länge. Men bara i en psykedelisk värld där människor har sköldpaddsskal på ryggen blir [I]Dreaming of You[/I] och [I]Waiting for the Heartaches[/I] så massiva radiohits som de är värda att bli. [I]Skivan släpps den 16 september.[/I]

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.

Tribe Friday - Trying Your Luck EP

När jag var 12 år skaffade jag Myspace och utgav mig för att vara en 18 åring med en modells profilbild. Jag skrev på knackig engelska till killar dubbla min riktiga ålder, och trots ringande varningsklockor och ständig rädsla över att bli upptäckt så var detta en väg in i musiken för mig. Genom Myspace hittade jag band som ingen i min närhet lyssnade på och ibland uppstod även en mailkorrespodens. Mitt största ögonblick var när Ceasars svarade.