Fram till sexton års ålder levde Christopher Owens i en kristen sekt, där det var förbjudet att lyssna på annan musik än den som skrevs av sektens medlemmar. Owens och hans kompisar kringgick givetvis förbudet genom att smuggla kassettband med otillåten musik till varandra (jag kan tänka mig att de innehöll låtar av artister som Beach Boys och gamla countryhjältar). Nu är han fri från sekten, men det finns fortfarande gott om kristna paralleller i hans musikskapande, trots att hans andra soloskiva heter A New Testament, som ett slags frigörelse från barndomsmiljön. Stephen låter som en gospelkör i en missionskyrka och It Comes Back to You är ett tonsatt kärleksbudskap. Men här finns även bredare referensramar; svängiga Nothing More Than Everything to Me skulle kunna platsa på en skiva med Girls, där Owens är sångare, och Heart Akin the Wind känns helt naturlig som lägereldsvisa på prärien, medan Never Wanna See That Look Again är just den vanliga och raka känslopop som Owens borde syssla mer med.
Christopher Owens - A New Testament
Skivbolag:
Artist: