Förra året var han "The Doctor" och tog faktiskt precis alla med storm.Bennoläsare, radioproducenter, pubrockare och reggaemän hand i hand,förenade. Väldigt bildligt givetvis, men ett intressant fenomen. Egentligenvar det bara Gospel Time det gällde men att Beenie Man någonsin skulle hamnai närheten av Belle & Sebastian, Big Star och Boards Of Canada i närsyntamäns skivhyllor var det nog ingen som räknat med. Ändå är det precis det somär typiskt Beenie Man han är inte den som är den, utan dyker upp iallehanda sammanhang med sitt stora flin och sitt "zim-zimma". Ochegentligen är han ensam anledningen till att vanligt folk faktiskt slutatrynka på näsan när ragga förs på tal eller spelas för den delen. Skivanssista spår inleds med: "I wanna make the international public understandwhat I am trying to get across to the world". Han är på god väg. Faran meddet är att jag är inte säker på att hans trogna lyssnare kommer attfortsätta förstå.
I takt med att det blir mer och mer MTV Grind-vänligt känns det mindre ochmindre substantiellt, mindre Kingston, helt enkelt. Tumble, till exempel, ären fruktansvärd latinocalypso som jag inte alls förstår. Och någontingförsvinner alltid i översättningen när jamaikaner ska erövra världen medhjälp av amerikansk r´n´b- och hiphop-elit.
Här finns fortfarande klassiska raggaspår som behandlar klassiska ämnen; iinledande Analyze This, till exempel, sitter han och räknar tjejer ("Howmany girls I have next door? 1, 2, 3 and 4.") men sen blir det för mycketlarv och för lite ragga.
Efter Analyze This och Alton Ellis I Got A Date (smakfullt blandad med engammal Staple Singers-basslinga) är det r´n´b-spåren som känns mestangenäma. Nyinspelningen av Girls Them Sugar är en (nästan för) sockersötr´n´b-ballad och The Best I Got har en melodi som klister och bra kvinnligavokaler.
Här finns flera hitlåtar i första hand Chaka Khan-covern Jamaica Way medgästande Kelis och Wyclefs bidrag Love Me Now förstås. Det är just det härsom känns tråkigt. Gamla obskyra soulcovers och de "riktiga" låtarna körsöver av stora amerikanska mastodontartister i ett försök att erövra världen.Och det är klart som fan att det funkar de är ju skrivna för att funka.Men om vi pratar hitlåtar så saknar jag porr-raggan som förra årets GospelTime eller Lady Saw-duetten i klassiska Margie Joseph-covern Healing.Jag saknar nog raggan över huvud taget
Skivbolag:
Artist: