Arca – Arca

Sara Berg 00:00 8 Apr 2017

Under artistnamnet Arca har den Londonbaserade electroproducenten Alejandro Ghersi samarbetet med musiker som Björk, Frank Ocean och FKA twigs. Men han släpper även egen musik, och då i den mer experimentella genren. Närmare konstmusik än kommersiellt. Arca är ändå en av hans mer lättlyssnade skivor, trots de fragmentariska ljudlandskapen, de hackiga kollagen och de stundtals besvärande gnissliga, distade och knastriga effekterna. Men lika ofta påminner låtarna om ett utsnitt ur en katolsk högmässa, komplett med mässande sång på något som låter som en blandning mellan spanska, italienska och latin (jag gissar på spanska, eftersom Ghersi kommer från Venezuela), till exempel i Sin Rumbo och Coraje. Därefter kommer Whip som låter precis lika våldsam som sitt namn och så ljuvliga, tjocka Desafío som istället varvar känslan av att flyga med den av att ligga under världens tjockaste duntäcke. Det är en skiva full av ytterligheter, flera gånger i en och samma låt, så för att få det vackra, måste man även stå ut med det besvärliga.

Need for Speed - Split Vision

Under 2018 gick det inte en vecka utan att ett 80-talsdoftande svenskt släpp skulle recenseras. Hela mitt liv var tonsatt av synthar, trummaskiner och nostalgi för en tid jag inte själv har upplevt, och jag blev rätt mätt.

Need for Speed är precis det - en svensk duo som hämtar sitt sound från 1980-talet. Men min första tveksamhet smälter ganska snart bort. Martin och Felix har en friare tolkning av soundet och riktigt starka melodier, och det är jag svag för.