American Water

15:01 31 May 2000
David Berman, ena halvan av Silver Jews, skriver vansinnigt roliga texter: den sortens rader som man bara måste avbryta allt annat för att lyssna på. Första raderna på albumet till exempel: "In 1984 I was hospitalized for approaching perfection. I was screwing my way across Europe, they had to make a correction"...en sådan knockout till öppning har inte hörts sedan Arab Straps råsnuskintro på [I]Philophobia[/I] tidigare i år.Nyckeln till hans texter avslöjar han själv lite längre fram i samma sång: "a lot of what I have to say has been lifted off men's room walls". Det är samma teknik som Hank Williams brukade använda: han brukade sitta i gränder i Nashville och tjuvlyssna på folk som gick förbi, för att få precis rätt ton i de desperata fraserna. Och det är också country det handlar om för Berman och hans partner, Stephen Malkmus från Pavement; en halvslarvig, halvlarmig country som inte har någonting med dagens allt stelare alternativcountryscen att göra, utan som snarare är country på samma sätt som Velvet Underground kunde vara i sina bästa stunder. Piller, men ingen öl. Boots, men ingen hatt. Rastlös energi, men ingen melankoli. Bara knivskarpa cynismer och observationer, av ett slag som bara namn som Lou Reed och Stuart Staples brukar vara mäktiga. Nej, det är ingen överdrift: precis så bra är det.Bermans röst är kanske inte något för svaghjärtade. Men som han själv konstaterar i [I]We Are Real[/I]: "All my favourite singers couldn't sing." Det är ju så det är.Låten som spelats på radio hittills är [I]Send In the Clouds[/I], ett av de spår som mest för tankarna till vad Malkmus brukar göra i Pavement. Inte mig emot, det är en suverän låt, men den låt som får mig att fullkomligt falla på knä är snarare den låt som drar längst åt andra hållet: den fullkomligt gudomliga [I]Honk If You're Lonely Tonight[/I], som skulle kunna få rednecks över hela södern att tända tändare och svaja i takt, till en refräng som är en enda fet George Jones-pastisch. Utan tvivel en av årets låtar. I synnerhet som den avslutas med två stadiga tryck på signalhornet.