Älska

16:22 24 May 2000
En bekant till mig trodde länge att han sjöng "vi får finnar när vi älskar med varann". Hon kunde inte för sitt liv förstå att Thomas Di Leva sjöng om något så konkret som finnar, det var inte särskilt likt honom. Givetvis sjunger han inte om finnar, han sjunger "vi får vingar när vi älskar" på singeln med samma namn. Di Leva sjunger väldigt sällan om konkreta saker, än mindre om så motbjudande sådana som finnar. Han sjunger om kärlek, om rymden, om regnbågar, om solen och om änglar som helar. På [I]Älska[/I] har Di Leva arbetat med samma producent, Kai Erixon, som många gånger tidigare, bland andra på det hyllade albumet [I]Rymdblomma.[/I] De nya låtarna är till större delen långsamma, en tredjedel av plattan består av visor sjungna över enkelt gitarrkomp. [I]Rädda kärleken[/I] låter som en version på blinka lilla stjärna och är inte helt lyckad, däremot gillar jag fortfarande Di Levas sommarhit, [I]Knocking On Heaven's Door[/I]-parafrasen [I]Miraklet.[/I] Barnkörerna som sjunger "jag ger mitt hjärta till vår värld" i Jag ger mitt hjärta känns aningen för religiösa. Vågskvalpet i [I]Miraklet[/I] alldeles för new age. Och det gensomsyrar hela plattan på något sätt. Mår man det minsta dåligt själv är det lätt att bli förbannad på att allt ska ses genom regnbågens slöjor och att livet alltid är så satans vackert, även när det gör som mest ont. Kanske är det därför jag gillar [I]Änglar ska hela mig[/I] bäst - för att den, om än på ett ganska indirekt sätt, handlar om något så direkt som ett krossat hjärta. Di Leva har gjort många suveräna låtar genom åren. Att följa upp en greatest hits-samling kan därför inte vara särskilt lätt. Låtarna på [I]Älska[/I] är dessutom långt ifrån hans bästa.