Nattens väktare

Johanna Koljonen 14:02 25 Oct 2005
[I]Highlander[/I] möter [I]Constantine[/I] i Ryssland! Sluta inte läsa. Om Guy Ritchie, innan han var ett skämt, skulle ha kommit sig för att göra episk fantasy hade det nog sett ut ungefär så här. Sluta inte läsa, säger jag ju! [I]Nattens väktare[/I] kan vara årets actionfilm och blir det så är det för att den fyller en massiv lucka i den metafysiska superhjältegenren: den känns äkta. Realism är det lite svårt att tala om när folk slåss i djurskepnad, manipulerar tidens gång och skjuter på vampyrer med UV-ficklampor, men det här är heller inte en verklighet vi känner igen från gatan. Det är den vi känner igen från våra nördigaste drömmar. Fantasygenrens viktigaste konstruktion, tanken om att vem som helst kan visa sig vara en hjälte, blir hundrafalt effektivare när ljusets och mörkrets krafter gestaltas av slitna öststatsjeppar. Ljusa laget, alias Nattens väktare, ser ut att vara ihop¬plockade på någon rockrestaurang i Väsby Centrum. Gruppens högkvarter är på typ elverket. Stilistiskt handlar det om en genre som allt oftare kallas "the new weird". Den magiska realismens klimakterie-erotiska new age-vibbar byts nu ut mot urbanare historier, där man kan hitta ett troll bland grovsoporna, spåkvinnor i höghuslägenheter och en vampyr som slaktare på Östermalmshallen. Innanför sina fräscha detaljer är [I]Nattens väktare[/I] i och för sig rena klichékalaset. Spådom A besannas, messias B dyker upp för att rätta till balansen mellan det goda och det onda genom handling C. På basen av den första filmen är det lite svårt att bedöma om de bekanta vändningarna kan hålla intresset uppe - det ska naturligtvis bli en trilogi och de filmhistoriska oddsen bådar följaktligen inte gott. Hade någon snabbtänkt förläggare redan översatt romanen skulle jag här ha kunnat spå på basen av handlingen istället. [I]Nattens väktare[/I] lär vara den första ryska filmen som fick utländska distributionspengar redan i produktionsstadiet. Det var på tiden! Den postsovjetiska film¬en har varit så svårhittad att de flesta skandinaver fortfarande förenar hela fältet med pansarkryssare och arbetets hjältar. Så är det förstås inte alls, men ska man göra ultrakommersiell actionfilm hjälper det faktiskt att ha hundra års världsledande filmkunskap i ryggen. Den uppfriskande självsäkre Timur Bekmambetov har alla förutsättningar att ta över efter bröderna Wachowski.