Inbrottet

Calle Wahlström 02:02 5 Feb 2016

Under pågående digitalisering förändras filmmediets förutsättningar på en rad olika nivåer vilket inte sällan ger upphov till återanvända observationer av slaget ”filmen blir mer demokratisk”, vilket förstås kan syfta till lägre materialkostnader i och med digitalt foto, fandrivet crowdfundande av retroflirtar som Kung Fury eller nya visningsfönster såsom streamingtjänster.

När Marcus Ovnells film Inbrottet nu får en ytterst begränsad biografdistribution, efter att ha slagit Ruben Östlunds Turist på en filmfestival i Tampa, har den samtidigt premiär som video-on-demand. Och kul är väl det för filmmakarna. Det har ju hänt förr att också sevärda filmer istället för biografmörkret fått lysa upp laptopskärmar och hemmabios. Men diverse (och smärre) festivalframgångar till trots är det inte särskilt konstigt att Inbrottet inte får någon vidare release.

På obestämd skånsk ort avbryts ett äkta pars älskog av ljud från nedervåningen varpå mannen smyger ner för att konfrontera den förmodade inbrottstjuven i ett kort möte med dödlig utgång. Genom att börja i andra akten handlar Inbrottet lika mycket om hur paret hanterar det inträffade som om vad som föranlett den tryckta stämning som drabbat äktenskapet innan denna ödesstund. Det är en upptrappning så plågsamt iscensatt att den kommer ta alla eventuella vod-tittares goda vilja i anspråk.

Allt skvallrar om en pressad budget. Redan mediokert foto fylls ut med närbilder på middagsförberedelser i en minst sagt skittrist scenografi. Dialogen är förslående pinsam och i en inledande middagsscen ruvar en katastrofal musikläggning på varje replikskifte som för att hamra in det drama som skådespelarna omöjligen kan förväntas utvinna ur materialet.

Det är närmast ett under att man i filmens tredje akt ändå lyckats bygga upp ett ljumt obehag, ett glimmer av stämningsbyggande som tyvärr knappast räcker för att förvandla den ”psykologiska thrillern” Inbrottet till den svenska ”kvalitativa genrefilm” som Jacob Lundström nyligen efterlyste i FLM. Snarare får streamingtjänsterna i det här fallet saluföra den typ av b-film som en gång bara återfanns på videobutikernas allra dammigaste hyllor.

Filmen visas nu på Klarabiografen och finns tillgänglig på vod.