13 någonting

17:19 23 May 2000
[I]13 någonting[/I] heter på originalfranska [I]Emporte-moi,[/I] tag mig bort!, en ganska passande stämningsbeskrivning på detta kanadensiska uppväxtdrama från det tidiga 60-talets Montreal. Filmen börjar där ett annat uppväxtdrama, François Truffauts [I]De 400 slagen[/I] (som regissören Léa Pool säkerligen har sett både fram- och baklänges), slutar. Vid havet. I den första scenen får filmens huvudperson, 13-åriga Hannah, sin mens. Hon har precis badat och saltvatten blandas med blod i en liten pöl vid hennes fötter. Ett säkert men sällan särskilt välkommet tecken på att det limbostadium som blockerar övergången mellan barndom och vuxenhet har inträtt. Hannah befinner sig i limbo på fler sätt. Hennes familj - en utarbetad, tablettknaprande mamma, en opublicerad poetpappa och en bror - är på väg att bryta samman. Föräldrarna, särskilt den älskade mamman, har varken tid eller kraft att ge henne en grund att bottna på. Hennes religiösa identitet är lika förvirrad - eftersom pappan är jude och mamman katolik är Hannah varken eller. Och i skolan retas hon för sina fattiga kläder samtidigt som hon uppför sig som en intellektuell medelklassunge. Sin tröst hittar Hannah i Jean-Luc Godards [I]Leva sitt liv,[/I] och framför allt i dess huvudkaraktär, den unga, prostituerade Anna Karina. Med henne som förebild ger sig Hannah ut för att testa livets potential och spränga de staket som avgränsar hennes livsrum. Att hon i stället blir en epigon, en avbild av Anna Karina, är förstås symptomatiskt. Men när hon i filmens slutscener får en kamera av sin förstående lärarinna är det ett tecken på att någonting har hänt. Nu kan Hannah skapa sin egen historia i stället för att apa efter någon annans. [I]13 någonting[/I] är opretentiös och sympatiskt nedtonad, och det stilsäkra och känsliga fotografiet arbetar väl tillsammans med filmens svalt distanserade men samtidigt innerliga känsla. Alla karaktärer behandlas med en stor portion förståelse och respekt, och Karine Vanasse (som Hannah) har ett ansikte som verkar skapat för filmen - precis som Anna Karinas.
Emporte-moi