Telefoner, mänsklig aska och nu senast en fleshlight som Lil Nas X fick upp på scenen under sitt Sverigebesök. Varför har fansen blivit kastgalna?
Att fans kastar upp saker på scenen känns lika urgammalt som fankulturen själv. Historiskt har det handlat om gåvor eller inviter – olika sätt att visa uppskattning eller bli sedd av sin idol. Vissa har till och med liknat det vid gudalika offer till ett altare. Men den senaste tiden har det eskalerat till något betydligt mindre vördnadsfullt och till och med hindrat artister från att slutföra konserter.
Det började i juni när Bebe Rexha fick en telefon slängd i ansiktet och behövde sys. Mannen som senare arresterades gjorde det för att han “tyckte det var roligt”. Kort därefter kastade ett fan upp sin mammas aska till Pink, som självfallet inte blev särskilt glad. När Lil Nas X spelade på Lollapalooza i Stockholm slängde ett fan upp en fleshlight på scenen, vilket gjorde att han tillfälligt pausade konserten. Det är verkligen inte något nytt fenomen, Justin Bieber har till exempel avbrutit konserter efter att ha blivit träffad av vattenflaskor och Harry Styles får ständigt saker slängda på sig. Men föremålen tycks bli allt märkligare.
Det gjorde att Adele till slut röt ifrån och dök upp med en t-shirtkanon på sin konsert, för att istället kasta saker på publiken. “Har ni märkt att folk glömt etikett den senaste tiden? Ni skulle bara våga kasta något på mig”, hotade hon skämtsamt. Kelly Clarkson i sin tur berättade i en intervju med Howard Stern hur sårbar man är som artist på scenen och hur utlämnad man är för publikens nycker, oavsett hur välmenande den är.
Men varför ökar detta nu? Främsta förklaringen är antagligen att gränsen mellan fan och artist blir allt mer diffus. I och med sociala medier upplever många att de faktiskt känner sin idol. Att till exempel kasta upp sin mammas aska på scenen är att inbilla sig att man känner Pink så väl att hon kommer uppskatta det. På så sätt kan man bryta den fjärde väggen och komma närmre. Lite som när Beyoncés fans klättrar upp på scenen för att kunna ta på sin idol, passera den sista avskiljaren och därmed göra idolen mer verklig.
Alternativt är det också ett sätt att få utlopp för de starka känslor som idolen framkallar, så kallad “cute agression” – när en överdriven mängd positiva känslor resulterar i aggression. På samma sätt som man kan vilja krama sönder en hundvalp, är det rimligt att anta att ett hängivet fan skulle kunna ha samma känslor för sin idol. Då kanske det du har i handen för stunden blir ett reflexmässigt sätt att nå artisten.
Fenomenet får sedan en snöbollseffekt. Ju fler liknande händelser som blir virala, desto fler fans blir uppmuntrade och ser en chans att bli sedda. Men för att bli det räcker det inte längre med en blomma eller ett brev och därmed blir valet av objekt allt mer urspårade. Även anti-fansen inser möjligheten att få klick, och när det är på bekostnad av ett stort namn kommer många vilja titta. Kanske är det något kittlande med att rasera den fjärde väggen, att se att Justin Bieber också är en vanlig människa som får ont om någon sular en vattenflaska i huvudet på honom. Kanske är det förvånande att han faktiskt är mänsklig.
Fortsätter fansen kasta saker på sina idoler kommer säkerheten oundvikligen behöva skärpas ytterligare. Efter bombdådet i Manchester på en Ariana Grande konsert 2017 har artisten till exempel krävt att alla besökare endast får använda genomskinliga väskor. Möjligtvis kommer fler artister att följa i liknande spår. När vi just fått tillbaka konserter igen kan vi väl enas om att hitta bättre sätt att visa uppskattning? Harry Styles kommer högst troligt inte att göra dig till hans flickvän för att du kastar godis till honom som om han vore en apa på zoo. Inte heller kommer minnet av dig att firas för att du kastade en telefon i huvudet på en kändis.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 07, 2023.