Ah, nollnolltalet. Plötsligt ska det sammanfattas i alla medier. Det väljs låtar och listas viktiga händelser. Men sällan får de som verkligen var med och skapade kulturen uttala sig. Därför bad vi ett gäng personer ur Malmös scenelit att sammanfatta 2009 och blicka in i 2010.
Lars Eidevall
konstnärlig ledare, Dansstationen
Största danshändelserna i Malmö 2009?
– Stora koreografer som Kenneth Kvarnström gästade Malmö under året, tack vare Dansnät Sveriges nationella turnéer. Därtill har lokala koreografer som Miguel Azcue och Emma Ribbing verkligen utvecklat Malmös dansliv.
Dina starkaste scenupplevelser under året?
– Dorte Olesens Made in Sweden och Kajsa Giertz Carmen.
Vad händer hos er 2010?
– Våren inleds med Jo Strømgrens The Society om ett kaffesällskap som hittar en använd tepåse, och avslutas med Martin Forsbergs Rabota med fyra unga, ryska manliga dansare och fyra gamla, ryska gummor som kokar te.
Niclas Sandström
konstnärlig ledare, Teater Foratt
Vad innebar flytten till Bastionen för er?
– Vi kunde äntligen börja göra produktioner som vi drömt om tidigare. Stilett och Mor Courage har varit både publik- och kritiker-succéer. Sydsvenskans recension, som gav Mor Courage betyg 5 av 5, var årets höjdpunkt.
Våldsammaste händelsen på Foratt under året?
– Under en scen på premiären av Mor Courage lossnade klacken på en av skådespelarnas skor. I nästa ögonblick flög den genom scenrummet och träffade en man längst bak rakt i pannan. Ingen skadade sig, men fy fan vilken chock det var.
Vad bjuder ni på 2010?
– I vår gör vi Paradis av Vanja Hamidi Isacson, en skitcool och oväntad pjäs som jag längtar efter att få sätta igång med. Höstens föreställning kommer att sätta Vellinge på kultur-kartan. Mer än så säger jag inte nu!
Petra Brylander
teaterchef, Malmö Stadsteater
Vad är du mest stolt över när du tänker tillbaka på året?
– Vi slog publikrekord och det var fantastiskt roligt. Om jag ska vara extra glad över något är det att vi har spelat sommarteater för första gången i teaterns historia och att vi har haft över 20 000 barn på våra föreställningar.
Bästa teaterminnet?
– En jävligt bra föreställning var Kasimir och Caroline på Dramaten, regisserad av Thomas Ostemeier. En bra pjäs och en stark uppsättning. Rolig också. Jag och mitt sällskap skrattade högt och då hyssjade damerna framför oss argt.
Berätta om vad som kommer!
– Vi har en mycket spännande vår framför oss, med Måsen och Rampfeber på Hipp och All We Need is Love på Intiman. En klassiker, en fars och ett nytt verk som bygger på intervjuer med killar i Malmö. Hösten är hemlig än så länge men det blir galet, skarpt och sorgligt.
Jörgen Dahlqvist
Teatr Weimar
Hur mycket har ni haft att göra under 2009?
– Det har varit otroligt, allt vi har gjort har verkligen nått både kritiker och publik. Vi har gästspelat på Dramaten, Helsingborgs Stadsteater, Uppsala Stadsteater och Göteborgs filmfestival, varit på teater-festival i Georgien och samarbetat med Unga Dramaten och Ars Nova.
Tokigaste grejen under året?
– Dagarna i Tbilisi, Georgien, när vi var inbjudna till en internationell scenkonstfestival för att spela Heterofil. Skåde-spelarna fick rockstjärne-status efter föreställningen. Tre-fyra tv-kanaler och säkert tio fotografer följde minsta rörelse tills dess att vi lämnade landet.
Vad blir er höjdpunkt 2010?
– Ibsendekonstruktion I: Gengångare som har premiär i februari blir vår första närkamp med dramatikens kanon när vi tar oss an Ibsen på ett nytt sätt. Linda Ritzén regisserar. Sedan blir det Mike Tyson. Det känns otroligt skoj med nytt år och nya möjligheter.
Kajsa Lindström