Vad vore novemberstockholm utan sin årliga filmfestival som kommer för att hämta dig och tömma din redan magra plånbok. Årets temaland är Storbritannien och utbudet av internationella titlar är stort med hela 130 filmer från 50 olika länder.
Årets upplaga av Stockholms filmfestival äger rum mellan den 8-19 november och inleds med filmen Poor Things i regi av den morbida greken Yorgos Lanthimos som denna gång bjuder på ett drama om - den återuppväckta från de döda förstås - Bella Baxters extraordinära liv i det viktorianska Glasgow. Stockholm Achievement Award hamnar i år i de tryggaste av nepoföräldrars händer skådespelaren och regissören Ethan Hawke, aktuell med biopicen Wildcat med dottern Maya i huvudrollen och sonen Levon i en av birollerna, medan årets Stockholm Visionary Award tilldelas "Frankrikes enfant terrible” regissören Cathrine Breillat.
Fortfarande osäkra på vad ni ska lägga de sista slantarna? Nöjesguidens filmredaktör väljer festivalpärlorna åt er:
Dream Scenario av Kristoffer Borgli
Om Nicolas Cage någonsin dykt upp i era drömmar kommer ni känna igen er i den norska millenialregissören Kristoffer Borglis nya film - där Nick spelar den nördiga professorn Paul Matthews som av någon anledning börjar hemsöka allas drömmar vilket sakta men säkert förvandlar hans anonyma liv till en viral kändismardröm.
Efter två senaste inspelningar utanför Japan återvänder mästaren Kore-eda hem och gör en film belönad för bästa manuset i Cannes. Finstämt och lagom långsamt vecklas det ut en historia berättad från tre perspektiv - pojken Minatos, hans mammas, och en lärares som misstänks för att ha slagit barnet. Men sanningen är långt mer komplicerad.
Alla som uppskattar mörk humor i sydkoreansk tappning får inte missa denna generösa bjudning på en dyr middag hos familjen Yang. Filmen som bygger på Norman Kochs uppmärksammade roman
The Dinner är en studie i moraliskt förfall, hemlighetsmakeri och nepotism i en helt vanlig mordtörstig överklassmiljö.
Den franska legendaren tilldelas alltså årets Stockholm Visionary Award och kommer till Stockholm med sin senaste film - en egen tolkning av May el-Toukhys erotiska thriller Hjärter Dam. När den 17-åriga Théo flyttar in hos sin pappa passar han på att förföra hans nya fru, den respekterade advokaten Anne och vänder upp och ner på hela familjens tillvaro.
Vi som har saknat Andrew Haighs ömma cineastiska blick kan äntligen pusta ut. Med Taichi Yamadas roman
Strangers som förlaga och med den kanske mest karismatiska brittiska skådespelarduon Paul Mescal och Andrew Scott i högsta hugg bjuder han denna gång in till en smärtsam tidsresa och berättar en hjärtknipande queer kärleks- och spökhistoria om manusförfattaren Adam som efter att ha förälskat sig i grannen Harry måste ta itu med sitt förflutna.
Ingen filmfestival utan en klaustrofobisk thriller med Willem Dafoe som denna gång införlivar den målmedvetna inbrottstjuven Nemo med exklusiv kommersiell konst som specialitet. När hans senaste kupp misslyckas blir han instängd i en högteknologisk penthouse på Times Square med ovärderliga men oätliga konstverk som enda sällskap och kopiösa mängder tid för att omvärdera sitt liv.
Filmen som tog Cannes-festivalen med storm och vann Un Certain Regard-priset är höstens mest efterlängtade debut. Den brittiska regissören Molly Manning Walker uppdaterar coming of age-genren med sin råa berättelse om vännerna Tara, Skye och Em som åker på semester till Kreta för att festa, ha sex och brottas med de bittra konsekvenserna av det som skulle bli deras livs bästa sommar.
På tema Molly Manning Walker är det omöjligt att gå miste om en annan debut hon agerade filmfotograf för. Här möter vi den klipska tolvåringen Georgie som lever helt ensam men det hindrar henne inte från att bygga upp en egen värld i den londonska lägenheten där spindlarna håller henne sällskap. Tills den likasinnade pappan (Triangle of Sadness-modellen Harris Dickinson) plötsligt kommer tillbaka.
DNA-rensande maskiner, AI-dystopi och romantisk passion blandas hejvilt i den franska regissören Bertrand Bonellos nya film som har beskrivits som hans mest ambitiösa och gränslösa. Manuset navigerar skickligt mellan åren 1910, 2014 och 2044 och i centrum står Gabrielle (Léa Seydoux) som med hjälp av tekniken gör sig av med alla starka känslor men hon blir förstås ändå hopplöst kär.
Barnen av sin popkulturella tid, den punkiga australiensiska konstnärsduon Soda Jerk har nu gjort sitt första långfilmscollage bestående av manipulerade och på nytt ljudsatta scener från filmer som American Beauty och Wayne’s World, samplade med en hel del absurda mediabilder från Trumps presidentur. Var beredda på en kuslig och mycket träffande filmisk bearbetning av den dystopiska tiden efter 2016: det ödesdigra presidentvalet i USA, den pandemiska isoleringen och #metoo-debatten.
Stockholms filmfestival 2023 pågår mellan den 8 och 19 november. För mer info och biljetter se här