Another Intelligence är temat för den 47e upplagan av Göteborgs årliga filmfestival. På schemat finns bland annat en AI-genererad version av Ingmar Bergmans Persona och en retrospektiv med filmhistoriska skildringar av hur tekniken överglänser människan. Hela 240 filmer från 82 länder kommer att visas under festivalens tio dagar, mellan 26 januari och 4 februari.
Huvudgästen är Trainspotting-stjärnan Ewan McGregor som tilldelas Honorary Dragon Award.
Festivalbiljetterna är släppta för allmänheten och Nöjesguidens i högsta grad icke AI-generade filmredaktör har lusläst hela programmet och listat sina tio favoriter.
Life is Beautiful
Året är 2014 och den palestinska dokumentärfilmaren Mohamed Jabaly kan inte återvända hem på grund av en plötslig gränsstängning. För att få ett arbetsvisum i norden krävs en dokumenterad filmutbildning. Att det inte finns någon filmskola i Gaza som kan utfärda ett examensbevis bryr sig de norska myndigheterna ikke om. En film om statslöshetens limbo – ”a world not ours”, som den ikoniska palestinska författaren Ghassan Kanafani så träffande beskrivit det.
Club Zero
Det enda ni behöver i livet är att anmäla er till kursen i ”Conscious Eating”, ledd av Mia Wasikowska i rollen som Miss Novak, en lärare med en smula psykopatiska drag. Men till elitgruppen Club Zero får enbart ett fåtal lyckostar tillträde, utvalda av Miss Novak själv. Regissören Jessica Hausner återvänder storstilat till Göteborg med en hållbarhetsthriller som kommer mycket lägligt med tanke på samtidens tilltagande preppinghets.
Goodbye Julia
Mohamed Kordofanis debutfilm har redan gått till historien den första filmen från Sudan som tävlat i Cannes. Den välbärgade Mona bär på en mörk hemlighet om ett nedtystat mord. I ett försök att övervinna sina skuldkänslor anställer hon den nyblivna änkan Julia som hembiträde. En nyanserad berättelse om konflikter och öppna sår som letar sig in i vardagen.
Anselm
Efter att ha inlett filmåret med en mästerlig skildring av Tokyos toaletter återvänder auteuren Wim Wenders till hyllningsfilmgenren. Efter Pina Bausch, Buena Vista Social Club och påven Franciskus är det nu dags för ett 3D-porträtt av den världsberömda tyska konstnären Anselm Kiefer. Ett unikt filmiskt möte mellan två av skapare som gjort enorma avtryck i samtiden.
Kalak
Isabella Eklöf är Sveriges kanske modigaste regissör. Hennes filmatisering av den grönländska författaren Kim Leines självbiografiska roman Kalak är en egensinnig, rå och skoningslös inblick i ett samhälle vars många invånare lever i ett evigt inre mörker. I händelsernas centrum står den sex-, alkohol- och pillerberoende sjuksköterskan Jan som jagad av sitt förflutna försöker börja om i Nuuk där alla känner alla.
Do Not Expect Too Much from the End of the World
Rumäniens Oscarsbidrag är ännu en gränslös satir signerad vår tids mest oförutsebara filmskapare och de långa titlarnas vurmare Radu Jude. Den superstressade produktionsassistenten Angela är på jakt efter en passande kandidat till en företagsfilm om offer för arbetsplatsolyckor (sic!). Från hennes bil får vi insupa den sköra och absurda gigekonomiska verklighet som så många icke-boomers har som levebröd.
Under trottoaren - stranden
Det finns ingen svensk premiär som jag är lika nyfiken på som Man tänker sitt-regissören Henrik Hellströms nya filosofiska experiment till film. Titeln anspelar på Paris 68-slagordet ”Sous les pavés la plage” och handlar om den övervintrade hippien och tvåbarnspappan Tott vars uppfostringsmetoder går ut på att låta sina två söner delta i olika rollspel som ska förebereda dem för livets prövningar.
The Zone of Interest
Den tyska familjen Höss vardag skulle inte utmärka sig på något sätt om inte fadern Rudolf varit en ökänd Auschwitz-kommendant och deras poolvilla legat granne med nazismens största koncentrationsläger. Jonathan Glazers film vann Grand Prix i Cannes och är ett av årets absoluta filmmåsten. En mördarindustri skildrad från en vinkel som fångar avhumaniseringens vidriga och åter trendande logik.
Green Border
I Agnieszka Hollands nya svartvita flyktingdrama gör gränsvakterna också ”bara sitt jobb”. Välresearchad och varsamt berättad är filmen ett tidsdokument av hur EU:s östra gräns blivit en gråzon i dragkampen mellan Polen och Belarus. Bryssels idéer om rättvisa, mänskliga rättigheter och asylansvar existerar bara på pappret, långt borta från gränslandets mörka skogar.
Bröderna Andersson
Det vore omöjligt att masa sig till Göteborg utan att se Johanna Bernhardsons dokumentär om sin far, sjukpensionären Leif och hans tre bröder: regissören Roy (ja, den Roy), dokumentärfilmaren Kjell och den hemlösa Ronny. Med hjälp av släktbandets unika förutsättningar utforskar Johanna den komplicerade syskonrelationen och arrangerar en återförening mellan de bröder som fortfarande är vid liv.
Göteborg Film Festival pågår mellan den 26 januari till den 4 februari 2024. Hela filmprogrammet finns här