Spelhistoria värd att rädda

11:26 17 Feb 2020

Ben ”BlueMaxima” Latimore och ett gäng tappra eldsjälar har ett uppdrag: att rädda ett stort stycke internet- och spelhistoria undan glömska. Med Flashpoint räddar de nästan 40 000 spel undan undergången.

Även om du inte känner till ordet ”Flash” när det pratas i internet- eller speltermer är chansen ändå stor att du tagit del av det. En hemsida du besökt, ett spel du kört på lunchrasten eller en meme du skrattat åt – mycket talar för att åtminstone en del av det där var gjort med multimediaverktyget Flash. Under internets tidiga år var Macromedia Flash (som senare köptes upp av Adobe) nämligen en av de mest populära plattformarna för att skapa framför allt webbaserade spel och animationer. Men det var många som kritiserade Flash, bland annat för säkerhetshål som plattformen kämpade med. När Steve Jobs meddelade att Iphone inte skulle ha stöd för Flash markerade det början på slutet för formatet. 2017 meddelade Adobe, som då köpte upp Macromedia tio år tidigare, att de skulle sluta supporta Flash. 31 december 2020 kommer alla större internetbrowsers sluta stödja Flash.

Jaha, säger du. Varför skulle jag bry mig? Så här är det. I och med att Flash slutar att fungera i din browser kommer också allt det material som skapats i Flash sluta existera. Tiotusentals spel och animationer som aldrig mer kommer kunna upplevas i formatet som de skapades för. För den nutida internetanvändaren kommer det här inte betyda något. Men faktum är att en enorm del av spel- och internethistorien är på väg att raderas.

Det är här BlueMaxima gör entré. BlueMaxima är en retrospelintresserad man vid namn Ben Latimore. Så fort Ben fick reda på vad Adobe planerade att göra började han samla på sig gamla flashspel för att arkivera och göra dem tillgängliga också bortom nyårsafton 2020. Arkiveringsarbetet har nu pågått i drygt två år, och nu lanserar Ben Latimore och hans vänner Flashpoint. Flashpoint är ett opensource-projekt som i skrivande stund samlar 38 000 spel och 2400 animationer.

Det går att argumentera för att mycket av det som finns i samlingen inte är särskilt mycket att hänga i julgranen. Men det är också något mäktigt i att BlueMaxima och hans medhjälpare inte gör någon kvalitetskoll. Allt ska sparas – eller åtminstone så mycket de hinner samla ihop och kategorisera. För en åldrande nätnostalgiker är det här guld värt. Allt du någonsin kan tänka dig finns i Flashpointarkivet.

De här spelen har inte så mycket gemensamt, annat än sitt direkta tilltal och någorlunda simpla utförande. De hade också en enorm räckvidd – det räckte oftast med en uppkopplad dator för att kunna uppleva dem. Flashspelen var mobilspel innan mobilspel blivit en grej. Och innan mobilspelen muterats av App Store-ekonomin.

Flashpoint stödjer inte bara Flash, utan även liknande format. Ben Latimore verkar övertygad om att det lilla communityt kommer ha stöd för alla gamla webbspel som någonsin gjorts. Flashpointskaparna tar emot önskningar om några spel saknas, så de närmare 300 gigabyten kommer mest troligt att växa ytterligare. 

Det är ett fantastiskt initiativ som inte bara låter oss vara nostalgiska för en stund, utan också sparar en lite bortglömd pusselbit i det som utgör vår internet- och spelhistoria. Och det är faktiskt värdefullt på riktigt.

Mina favorit-flashspel genom tiderna

Grow
Den japanska Grow-serien, med kluriga och supermysiga små pussel som var ”satisfying” innan det var en grej, fyllde ett tomrum som jag inte visste fanns. Spelen gick i grunden ut på att lista ut korta sekvenser och sedan belönas med fantasifulla animationer.

Desktop Tower Defense
Desktop Tower Defense var smart och snabb strategi för en bred publik. Försvara ditt skrivbord mot aldrig sinande vågor av pyttesmå fiender. Desktop Tower Defense utnämndes som ett av tidernas 100 bästa spel av Time. 

Nanaca Crash
Nanaca Crash är ett simpelt, märkligt och oväntat beroendeframkallande spel som går ut på att cykelkrascha in i mangakaraktärer och flyga riktigt, riktigt långt. Det är löst kopplat till en visuell novell och är superjapanskt. 

QWOP
Indiekändisen Bennett Foddy började, som så många andra, sin karriär med att göra spel i Flash. Det hysteriska funny walks-friidrottsspelet QWOP lät spelarna styra en 100-meterslöpare med vissa motoriska svårigheter.

Line Rider
Det underbara Line Rider går ut på att rita en bana som en liten halsduksförsedd kälkåkare sedan kommer att halka nedför. Spelet skapades av en slovensk student, kom ut 2006 och blev en massiv nätsensation.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 02, 2020.

0 Kommentera