"På Way Out West är alla influencers"

13:31 11 Aug 2018

Way Out West 2018 går ner för landning med en regnig sista dag.

Efter en sommar av jorden-kommer-att-gå-under-hetta visar Göteborg sin sanna sida. Spoiler: det är en blöt sida. Festivalens andra dag fick senareläggas med två timmar med anledning av dödsstormen, i dag är det domedagsåskan som ser till att insläppet försenades med en timme. För besökarna betyder det att de får mer tid att hämta sig efter Kendrick Lamar gick på knock dagen före.

Sista dagen på Way Out West 2018 blir en tunnare affär, åtminstone sett till lineupen på festivalområdet. Inte minst skäggfarbröderna i Fleet Foxes (Är de ens skäggiga fortfarande? Ingen vet.) känns som en Way Out West-spelning från 2007 – the year of flanellskjortan. Om inte lika anakronistiskt utdaterad som felslutet Arctic Monkeys. Till och med dagens grand finale, Arcade Fire, är ett par år förbi sin prime.

Kanske är Way Out Wests högtidsperiod som Festivalen För Finsmakare över. Nu när alla andra konkurrerande stadsfestivaler har antingen kursat eller lagts ner finns det ingen anledning att anstränga sig längre. Om något kan Way Out West rebranda sig som ett event där besökarna får testa på lajfet som supersponsrad influencer. Tänk dig ett medeltidsveckan fast för Daniel Redgertar.

För överallt ser jag folk med Brämhults-kepsar och Interflora-kransar som sippar SJ-kaffe och slickar Findus ärtglass. Gratis såklart. Kalla det samarbete eller collab (även om ordet som jag tänker på är cop-out). Luger själva kallar företagssponsorerna för “vänner”. Men vem bryr sig om det när man – om så bara för ett ljuvligt ögonblick – kan känna sig som någon från Wahlgren-maffian.

 
Nu när jag tänker på det så är det ändå lite passande att Arcade Fire avslutar en festival för influencergenerationen. Gärna med de här raderna:
Everything now! I want it
Everything now! I can't live without
 
Stad: 
Kategori: