Ett magasin om urban fotboll, både på och utanför planen har hittills saknas i tidningshyllan. Det vill Nöjesguiden och adidas ändra på och presenterar nu Bicicleta – en fotbollstidning med fokus på livsstil, talang, populärkultur, skills och spontanfotboll.
SkillTwins, som driver världens största fotbollskanal på YouTube, pryder omslaget till Bicicleta. Trots sina dryga 20 år klassar tvillingparet ut många proffs på YouTube. Och det är just talanger som SkillTwins som Bicicleta både handlar om och riktar sig till – de är unga, medvetna, extremt begåvade och brinner lika mycket för urban som konventionell fotboll. Det har saknats en tidning för den målgruppen, vilket adidas och Nöjesguiden nu ändrar på.
Under året satsar adidas stort på fotboll med ett nytt koncept för fotbollbollsskor. I samband med lanseringen av skorna, X och ACE, presenteras även tidningen Bicicleta.
– Vi tycker det är så kul att adidas vänder sig till oss för att hitta nya vägar att nå fram till sin målgrupp. Att få ta sig an fotboll på vårt sätt är fantastiskt kul. Vi blandar nya och etablerade talanger med YouTube-stjärnor, fotbollspel, fotbollsfashion och kopplar det till populärkultur, säger Jenny Nordlander, Chefredaktör på Nöjesguiden.
Bicicleta kommer i tryckt format om 32 sidor, men artiklarna kommer även att publiceras på ng.se samt användas i adidas egna kanaler. Den tryckta tidningen finns ibladad i Nöjesguidens nya nummer, samt i utvalda Intersportbutiker. Du kan även bläddra i den online här.
Läs omslagsreportaget med SkillTwins här. Alla artiklar från Bicicleta finns här.