Moderedaktörens val Från Stockholm Fashion Week

Michaela Forni 15:16 25 Feb 2011

Favoriter från modeveckan

Rodebjer
Det är väldigt intressant att följa ett svenskt märke som går från att vara ett litet företag till att växa sig större för varje säsong. Rodebjer känns som en blomma som fortsätter att blomma ut och när man inte tror att den kan bli större eller vackrare så blir den just det. Trots att förväntningarna var höga höll Rodebjer alla mått och leendena var många när visningen var över. Färgen röd dominerade under visningen och det kändes verkligen som en kollektion i kärlekens tecken. Rodebjer-kvinnorna kommer att vara många i höst.

Whyred
Whyred är det svenska märke som för varje säsong blir mer och mer säker i sig själv. De har hittat en röd tråd mellan säsongerna utan att för den sakens skull bli tråkiga eller icke nyskapande. Denna kollektion har starka inslag av rosa, rostbrunt och marint, plaggen är klassiska men fortfarande moderna och rätt i tiden. Jag skulle vilja påstå att Whyred är en svensk version av dagens Celine. Utvecklingen hos Whyred är imponerande.

Altewai.Saome
Modeveckans nykomling som gjorde fullständig succé på den svenska modescenen. Natalia Altewai och Randa Samoe har arbetat länge med mode i Italien men har valt att satsa på den svenska marknaden, med all rätt om man ska döma utifrån hurra-ropen efter deras första modevisning. En kollektion som känns internationell med tydliga silhuetter och fantastiskt detaljarbete. Den svenska modebranschen behöver något nytt, och tar emot Altewai.Saome med öppna armar.

Ljung
Ljung är den moderna mannens märke. Höstkollektionen lyckas blanda välskräddade kostymer med klassiska vardagsplagg i härliga färger. Orange, marinblått och beige dominerade kollektionen med inslag av rött, gult och grått. Ett klädmärke som lyckas blanda modernt med klassiskt. Om jag får välja klär sig alla Sveriges män i Ljung i höst.

Modeveckans frågetecken

Dagmar
Även här förstör stylingen plaggen i kollektionen. En visning måste ha en tilltalande helhet för att man ska få en positiv bild av en kollektion, men här funkade inte hår och make ihop med kläderna. Svarta spretiga peruker med röda läppar känns inte aktuellt inför hösten 2011.

The Local Firm
Jag önskar att jag kunde ge objektiv kritik på The Local Firms visning i form av hur deras höstkollektion kommer att se ut, men jag kan inte koncentrera mig på kollektionen när stylingen ser ut som den gör. All heder till The Local Firm som alltid har varit originella och vågat sticka ut under modeveckorna, men detta var bara fel. Håret på modellerna får dem att se ut som om de blivit doppade i smör och det finns inget positivt med det.

 

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!