Maria Trilsk bryggeriaktiebolag gjorde sin debut på Nöjesguidens ölmässa i Göteborg 2024. Det smakade så bra att de är tillbaka i år igen.
Vi passade så klart på att förära även dem med en liten enkätundersökning.
Välkomna tillbaka till Nöjesguidens ölmässa! Vad ser ni fram emot mest med i år?
– Vi ser verkligen fram emot att få ha samma roliga samtal och möten som förra gången och att kanske skapa lite mer snack om ölstilar.
Förra året lanserade ni ölen En Trilsk Stammis på mässan – har ni någon nyhet som besökarna inte får missa i år?
– Vi kommer ta med oss nya säsongens törstsläckare, en golden ale vi kallar En Trilsk gryning. I linje med vår öl är den i det lägre alkoholspannet, viss beska och en öl som är underbart lätt att kombinera med massor av mat.
Ert motto är "öl för mat och prat". Vilken maträtt skulle ni säga att en av era öl passar extra bra till, och varför?
– Vår första öl, En Trilsk husman, hör man tydligt tanken med. Den är så fin till så mycket men absolut till den ”enkla” klassiska husmanskosten. Stekt fläsk med raggmunk, en god köttbit, såklart en schnitzel med citron och ansjovissmör.
Om ni skulle beskriva ert bryggeri med tre ord, vilka skulle det vara?
– Vi är okonstlade, rustika och lite fyndiga.
Vad har ni för långsiktiga mål med Maria Trilsk bryggeri och hur ser 2025 ut som ett steg på vägen?
– Vårt långsiktiga mål är att bygga upp en stabil kundbas av restauranger som också jobbar med det fina, goda och chosefria där öl och mat ses som en kombination. Så klart hade vi även gärna sett vår öl i
någon hylla på Systembolaget. 2025 kör vi fler mässor, jobbar på att slipa produktionen och produkterna och siktar på att växa så smått.