Popduon Dolce tonsätter Telias kampanj.
I början av året lanserade Telia sitt nya koncept Välkommen till Folknätet där vi bland annat fick se Sarah Klang och Titiyo sjunga en modern tolkning av den gamla folkvisan Tula hem och Tula vall. I nästa kampanj uppmuntrade man föräldrar att spendera mer tid ihop med sina barn på nätet till tonerna av Simon and Garfunkels Bridge over Troubled Water. Nu har man i sin tredje kampanj samarbetat med popduon Dolce från Umeå.
Tina Rosenfink har pratat med Anna Levander och Leopold Nilsson om samarbetet och inspirationen. Idag premiärvisar Nöjesguiden musikvideon till den nyinspelade låten. Från och med måndag kommer man att kunna höra den i Telias nya reklamfilm på tv och i digitala kanaler.
Berätta om samarbetet med Telia, hur hittade ni varandra?
Anna Levander: Vi blev kontaktade av en person som tyckte att vår låt passade till deras kommande kampanj. Det kändes som ett fint sammanhang för låten, och att vi förstod varandra. Efter att ha träffat teamet som jobbade med kampanjen tyckte vi att de hade hittat tonen och handlingen väldigt bra. Och då tänkte vi “ja men lätt”, eller hur Leopold?
Leopold Nilsson: Ja, vi bestämde oss snabbt för att göra det eftersom sammanhanget kändes i linje med estetiken som vi tycker om.
Vad är er estetik?
LN: Landsvägar i Norrland.
Blev ni förvånade att stora Telia ville jobba med lilla Dolce?
AL: Ja, det var flummigt. Men samtidigt finns ju inte MTV eller ZTV längre, så det känns som ett bra sätt att sätta in musik på och för oss mindre band att nå ut på. Jag är lite skeptisk till konceptet med reklam men samtidigt kändes det i linje med vår vision. Deras idé var så rar och att låten fick ett nytt ansikte i och med videon.
Vad var inspirationen till videon?
LN: Både vi och Telia delade visionen om en roadtrip som skulle vara en hyllning till naturen.
Vad handlar Vilken Värld om?
LN: Allt började med versen som går “Älven ryter/Skogen sjunger” och den förde med sig idéen om att beskriva svensk natur på ett enkelt sätt. Vi har försökt förklara hur naturen ser ut och hur den låter. Man kanske kan säga att det är som en målning av naturen fast i musikform.
AL: Vi var ute på vägarna med Leopolds pappas husbil när vi skrev den och det känns som att vi levt i låten. Att vi är en del av låten, eftersom det är våran bild av Västerbotten främst. Fast under den perioden körde Leopold genom hela Sverige.
LN: Haha ja, vi är svaga för att färdas genom natur helt enkelt.
Var spelade ni in musikvideon och reklamen?
AL: Främst runt Kiruna och Stockholmsförorter. Det var väldigt kul att få vara en del i projektet och arbeta nära inpå kreativa personer. Det kändes intimt.
LN: Det var tur att det hade hunnit bli så mycket snö i Kiruna, vi var där för bara tre veckor sedan. Sedan är scenen med scenen, där Anna sjunger, inspelad på Nacka Gymnasium.
Hur ser framtiden ut för Dolce?
AL: Vi släpper singeln Skyll dig själv om två veckor och vår nya skiva Ur aska i början av 2020.