Festivaler, livesessions och sittdans. Livemusiken är tillbaka.
Det är knappt att man tror sina fingrar när man skriver dessa rader, men livescenen börjar faktiskt öppna upp. Under sommaren har vi sett en långsam men förhållandevis säker tillbakagång mot det som en gång var och till och med en handfull festivaler har arrangerats. Hudikkalaset som gick av stapeln i slutet av juli slog till och med besöksrekord om man räknar in de digitala besökarna, och Way Out West blev ett välbesökt Way Out Weekend.
Sulekha Daar jobbar idag som marknadsansvarig på konsertarrangören Luger, och har tidigare erfarenhet från såväl Jubel (som arrangerar just Hudikkalaset) som Woah Dad! som bland annat jobbar med Håkan Hellström. Det är med andra ord ett cv som på alla sätt och vis har kretsat kring musikbranschen, en bransch som var en av de som drabbades allra hårdast av pandemin.
Hur känns det att vara tillbaka?
– Det känns så otroligt kul, men samtidigt overkligt. Jag har varit förberedd på att öppna upp igen så länge och det är underbart att uppleva energin både från medarbetare och publik.
Vilka är de största utmaningarna med att kicka igång allt igen?
– Den största är såklart att vi fortfarande befinner oss i pandemin och inte vet vilka restriktioner vi har framför oss. Fördelen nu är att vi är utomhus vilket gör saken lite lättare, men vad händer i höst och vinter? Det vet vi inte nu. Jag skulle säga att ovissheten är den största utmaningen. Vi har en hel del konserter inbokade till hösten, så det svåra kommer väl vara att stilla lugnet hos alla som verkligen längtar att gå på konsert. Vi styr en konsertserie just nu ute vid Boulebar Haga, och där har vi märkt hur peppade och glada folk har varit för att se en konsert live!
Är det back to basics eller kommer ni som arrangör att jobba annorlunda på något sätt?
– Under sommaren har vi genomfört olika evenemang med hänvisade sittplatser och utomhus, vilket har gått super. Vi har insett att vi kan arrangera spelningar på nya och innovativa sätt. En möjlighet som har öppnat upp sig är samarbeten med andra företag, såsom exempelvis Tiktok som vi samarbetar med i dagsläget – där vi arrangerar livestreamade konserter under två dagar. Vi har även tidigare gjort ett Zara Larsson-projekt ihop med IKEA som blev viral.
Har du någon gång under de senaste 18 månaderna övervägt att kasta in handduken och skola om dig?
– På något sätt har jag alltid haft hoppet uppe. Jag började faktiskt på min nya tjänst här på Luger så sent som i maj vilket kanske var lite kaxigt, men jag drivs av att skapa upplevelser för folk och man får hitta nya lösningar helt enkelt.
Den 25-26 augusti producerar Luger bland annat en livesession tillsammans med Tiktok. På scenen står några av våra mest högaktuella artister just nu, såsom Miriam Bryant, A36 och Daniela Rathana.
Berätta mer om den!
– Det kommer att vara fyra artister under två dagar, en otrolig lineup. Vi kommer att ha en tävling där man kan vinna biljetter genom att göra Tiktok-challenges till artisternas låtar.
Är det någon åldersgräns på spelningen?
– Haha, ja det är 18 års åldersgräns.
Finns det något sätt för en icke-zoomer att få tag på biljett?
– Nej tyvärr, vi kommer att göra det ganska exklusivt. Men det går live i appen så du behöver inte göra en challenge för att ta del av det digitalt. Följ Tiktok Nordics page bara så hittar du, och det kommer att ligga banners på förstasidan under de dagar som spelningarna pågår.
Tiktok Sesh anordnas på Södra Teatern den 25-26 augusti.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 08, 2021.