Kristian Cavdarovski bakom M-jölk tar över Babel tillsammans med Johan Portmark och ska fylla kyrkans popelektroniska tomrum.
Wax är namnet på Malmös nästa tillskott på klubbscenen och duon bakom satsningen är inga nykomlingar i sammanhanget. Kristian Cavdarovski kommer närmast från bokningsbolaget M-jölk Bookings som hjälpt Malmöband att slå sig fram på den europeiska marknaden och Johan Portmark känns igen som trummis i Malmöbanden Juste Splint och Carlos Atlantis.
Nu möts de båda i kärleken till indie och elektronisk musik på Spångatan och Babel.
– Wax ska vara något flytande mellan klassiskt gitarr-ös och de nya elektroniska influenserna. Vi kommer försöka göra det till en helhetsupplevelse när man väl är på plats och det är viktigt att det även lämnar ett intryck visuellt. Det som är så bra med Malmö är att det finns utrymme för att göra det lilla extra.
Duon hyllar gärna Malmös undergroundscen och mångfalden som sprider sig bland de många genrerna och efter tiden med M-jölk har man bildat sig ett stort nätvärk av intressanta artister både i och utanför landets gränser.
– Med M-jölk har vi kommit i kontakt med artister och band som vill spela och som kan spela, både från utlandet och i Sverige. Vi har inte riktigt hittat en scen i Malmö som passar. Inkonst kör mycket art-delen, det är lite smalare och Plan B kör mer rockgrejen. Vi har eftersökt något som placeras någonstans mitt emellan och som attraherar en bredare publik, säger Kristian Cavdaroviski.
I arbetet med uppbyggnaden av Wax har man jobbat med att hitta akter som inte är allt för svåra men inte heller för enkla. Under tidens gång har det dock börjat dras lite mer åt det elektroniska hållet.
– Det börjar luta åt det elektroniska ju längre vi har kommit. Om framtiden ska förutspås så är det väl den yngre generationens sound. Det är inte en överraskning egentligen. Den elektroniska ljudvågen har så många olika dimensioner som man kan jobba med om man vill det.
Klubben kommer att husera på Babel en gång i månaden och planen är att köra på fram till årsskiftet för att sen stämma av hur väl den den mottagits av Malmöborna. Redan nu har flera av höstens artister bokats, men tyvärr är det fortfarande hysch hysch kring namnen.
– Att bygga programmet är en avvärjning mellan möjlighet och utbud. Vi försöker göra vårt bästa för att skapa en upplevelse för besökarna som de ska minnas när de går härifrån. Efter konserten ska man kunna känna att man har en ny bild av saker och ting, och hur man ser sig själv i relation till andra och sin egen tillvaro. Det handlar om den transformativa upplevelsen, säger Kristian Cavdarovski.
Du sa att det visuella uttrycket är något ni jobbar mycket med. Hur kommer det att ta sig uttryck?
– Jag kan inte säga för mycket eftersom vi vill att det ska bli en överraskning. Men i och med att det är så högt i tak ger det oss en massa utrymme att jobba med. Det finns gott om utrymmen och spännande vinklar. Publikplatsen är ju också speciell eftersom den är byggd över två plattformar.
Det är inte succégaranti att starta klubb i Malmö och vi har sett några satsningar gå i graven genom åren. Detta är Cavdarovski och Portmark medvetna om och för att bli ett lyckat exempel ska de försöka tänka lite utanför den berömda boxen.
– Jag tror många gånger att fokuserar för mycket på själva artisterna och vem det är som spelar. Förväntningarna på en artist är helt annorlunda idag än tidigare. De ska alltid alltid ha nytt material och det ska helst finnas en plan för framtiden. Jag tror att det viktigaste är att hitta artister som folk vill se, att det finns ett behov. Hur vet man då det? Det är en svår fråga. Jag är själv ute en del och har lyssnat på väldigt mycket musik och försöker ha en koll på vad som händer.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 02, 2019.